کوآنزیم Q10 یا CoQ10: یک مکمل غذایی مهم

کوآنزیم q10

کوآنزیم Q10 یا همان CoQ10 ماده مغذی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. CoQ10 همچنین در بسیاری از غذاهایی که می خوریم وجود دارد. CoQ10 به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند ، که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند و نقش مهمی در متابولیسم دارد .

چرا مردم کوآنزیم Q10 مصرف می کنند؟

اگرچه CoQ10 نقش اساسی در بدن دارد ، اما بیشتر افراد سالم به طور طبیعی CoQ10 کافی دارند. شواهدی وجود دارد که افزودن بیشتر – به صورت مکمل CoQ10 – ممکن است مفید باشد. افزایش سن و برخی شرایط پزشکی با کاهش سطح CoQ10 همراه است. اما در این موارد ، مشخص نیست که افزودن CoQ10 تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

از CoQ10 برای درمان بسیاری از شرایط مختلف استفاده شده است. شواهدی وجود دارد که مکمل CoQ10 می تواند فشار خون را تا حدودی کاهش دهد. CoQ10 همچنین برای درمان نارسایی قلبی و سایر بیماری های قلبی استفاده می شود ، این ویتامین احتمالاً به بهبود برخی از علائم و نیز کاهش ریسک بیماریهای قلبی در صورت مصرف همزمان با داروهای دیگر کمک می کند ، اما شواهد متناقض است.

اگرچه هنوز بحث برانگیز است ، اما برخی از شواهد اولیه نشان می دهد که CoQ10 ممکن است به جلوگیری یا درمان عوارض جانبی مانند دردهای عضلانی و مشکلات کبدی ناشی از مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول خون از دسته استاتینها  کمک کند .

مطالعات اولیه نشان داده است که CoQ10 ممکن است روند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند کند ، اما متوقف نمی کند . برای تأیید این تأثیر تحقیقات بیشتری لازم است.

  11 روش کاهش وزن بدون رژیم گرفتن و ورزش و کاملا علمی

CoQ10 همچنین به عنوان یک درمان پیشگیری کننده از سردردهای میگرنی مورد مطالعه قرار گرفته است ، اگرچه ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اثر بگذارد. همچنین مصرف این مکمل غذایی در موارد تعداد کم اسپرم ، سرطان ، اچ آی وی ، دیستروفی عضلانی ، بیماری پارکینسون ، بیماری لثه و بسیاری از شرایط دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال ، در این تحقیقات هیچ مزیت قطعی پیدا نشده است. اگرچه CoQ10 گاهی به عنوان مکمل انرژی زا فروخته می شود ، اما شواهدی مبنی بر تقویت انرژی در یک فرد معمولی وجود ندارد.

چه مقدار CoQ10 باید مصرف کنید؟

هیچ دوز ایده آل برای کوآنزیم Q10 مشخص نشده است. در مطالعات از دوزهای 50 میلی گرم تا 1200 میلی گرم در بزرگسالان استفاده کرده اند که طی چند دوز منقسم در طول روز تجویز شده اند. دوز معمول روزانه 100 میلی گرم تا 200 میلی گرم است. قبل از شروع مصرف با یک پزشک یا داروساز یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که مارک های مختلف مکمل ممکن است مواد و نقاط قوت مختلفی داشته باشند.

آیا می توانید CoQ10 را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید؟

مقادیر CoQ10 موجود در مواد غذایی به طور طبیعی بسیار کمتر از مقدار آن در مکملهای غذایی است. منابع غذایی غنی از CoQ10 شامل:

  • ماهی های آب سرد ، مانند ماهی تن ، ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی و ساردین
  • روغن های گیاهی
  • گوشت

خطرات ناشی از مصرف کوآنزیم Q10 چیست؟

  • به نظر می رسد عوارض جانبی ناشی از CoQ10 نادر و خفیف است. این عوارض شامل اسهال ، حالت تهوع و سوزش معده هستند .
  • افرادی که بیماری های مزمن مانند نارسایی قلبی ، مشکلات کلیوی یا کبدی یا دیابت دارند ، باید از مصرف این مکمل احتیاط کنند. CoQ10 ممکن است سطح قند خون و فشار خون را کاهش دهد. دوزهای بیش از 300 میلی گرم ممکن است بر سطح آنزیم کبد تأثیر بگذارد.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون و تیروئید و همچنین شیمی درمانی استفاده می کنند باید قبل از استفاده از مکمل های CoQ10 با پزشکان خود مشورت کنند.
  9 روش حفاظت از مغز در برابر ذرات موجود در آلودگی هوا

با توجه به کمبود شواهد در مورد ایمنی آن ، مکمل های CoQ10 برای کودکان یا زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شوند .

منبع: وب سایت webmd.com

1 دیدگاه دربارهٔ «کوآنزیم Q10 یا CoQ10: یک مکمل غذایی مهم»

  1. بازتاب: 9 روش حفاظت از مغز در برابر ذرات موجود در آلودگی هوا - دکتر داروساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.