14 علت شایع خستگی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید!!!

علل شایع خستگی

شماره 1: خواب کافی ندارید

مردی تلفن همراه خود را در رختخواب چک می کند.

کمبود خواب باعث خستگی می شود و می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید. هر شب در یک ساعت مشخص بخوابید و هر روز صبح در یک ساعت مشخص بیدار شوید تا خود را طبق برنامه نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که تشک شما راحت است ، اتاق به اندازه کافی تاریک و خنک است و تلفن همراه و تلویزیون شما خاموش است. اگر بعد از ایجاد تغییراتی در محیط خواب هنوز قادر به خوابیدن نیستید ، برای رد اختلال خواب با پزشک مشورت کنید.

شماره 2: آپنه خواب

مردی با دهان باز می خوابد.

آپنه خواب یک اختلال جدی در خواب است که تنفس مبتلایان مدت کوتاهی در طول خواب متوقف می شود. اکثر مردم از این اتفاق آگاه نیستند ، اما می تواند باعث خروپف بلند ، و خستگی در طول روز شود.

اضافه وزن ، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل همه می توانند علائم آپنه خواب را بدتر کنند. اگر اضافه وزن دارید ، سیگار را ترک کنید و از مصرف الکل خودداری کنید ، وزن خود را کاهش دهید.

شماره 3: انرژی کافی ندارید

زنی در راه کار دونات می خورد.

آنچه می خورید (یا نمی خورید) می تواند در میزان خواب شما تأثیر بگذارد. نخوردن غذای کافی یا خوردن غذاهایی که مقوی نیستند باعث خستگی می شود. اگر غذاهایی می خورید که باعث افزایش قند خون می شوند ، به محض کاهش این قندها در خونتان ، احساس خستگی می کنید.

یک رژیم متعادل داشته باشید ، همراه با میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین. از مصرف غذاهای بی ارزش سرشار از قند و چربی خودداری کرده و آنها را محدود کنید.

شماره 4: کم خونی

سلول های قرمز خون.

کم خونی فقر آهن یکی از دلایل عمده خستگی در زنان است. گلبول های قرمز (تصویر) اکسیژن را در بدن حمل می کنند و آهن جز  اصلی این سلول ها است. بدون آهن کافی ، بدن شما اکسیژن مورد نیاز برای تولید انرژی را دریافت نمی کند. زنانی که دوره های قاعدگی آنها زیاد است یا باردار هستند ممکن است در معرض خطر کم خونی فقر آهن باشند.

اگر به دلیل کمبود آهن کم خون هستید ، ممکن است بتوانید آهن بدن را از طریق رژیم غذایی دوباره پر کنید. غذاهای غنی از آهن شامل گوشت ، لوبیا ، توفو ، سیب زمینی ، کلم بروکلی ، آجیل ، غلات غنی شده از آهن و برنج قهوه ای است. اگر فکر می کنید برای تعیین دوز مناسب به مکمل آهن نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید.

شماره 5: افسردگی

زنانی که افسرده به پنجره خیره شده اند.

افسردگی باعث ناراحتی و اضطراب می شود ، اما همچنین می تواند علائم جسمی از جمله خستگی ، بی خوابی ، درد را ایجاد کند.

اگر شما یا شخصی که به او اهمیت می دهید افسرده هستید ، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. افسردگی ممکن است بدون درمان برطرف نشود ، و بسیاری از درمان ها از جمله درمانهای روانشناسی و داروها وجود دارد که می تواند به رفع علائم کمک کند.

شماره 6: خستگی ناشی از کم کاری تیروئید

پزشک تیروئید یک بیمار زن را معاینه می کند.

تیروئید غده ای است که متابولیسم را تنظیم می کند ، یا به عبارت دیگر اینکه بدن شما  با چه سرعتی سوخت را به انرژی تبدیل می کند. تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) باعث خستگی ، افسردگی و افزایش وزن می شود.

با آزمایش خون می توان کم کاری تیروئید را تشخیص داد. خبر خوب این است که این بیماری معمولاً به خوبی به جایگزینهای دارویی هورمون تیروئید پاسخ می دهد.

شماره 7: مصرف زیاد کافئین

زن یک فنجان قهوه را در یک مترو نگه می دارد.

اکثر افراد برای رفع خستگی و افزایش هوشیاری از کافئین استفاده می کنند. در حد متوسط ​​، کافئین هوشیاری و انرژی را بهبود می بخشد. با این حال ، کافئین زیاد می تواند باعث لرزش ، افزایش ضربان قلب یا تپش قلب ، فشار خون بالا ، اضطراب و بی خوابی شود. علاوه بر این ، پس از کاهش غلظت کافئین در خون ، فرد ممکن است از پا بیافتد و احساس خستگی کند.

اگر مقدار زیادی قهوه ، چای یا نوشابه حاوی کافئین می نوشید یا از داروهای حاوی کافئین استفاده می کنید ، باید به تدریج از این نوشیدنی ها ، مکمل ها یا داروها جدا شوید. اگر ناگهان کافئین را به طور کامل حذف کنید ، ممکن است علائم ترک داشته باشید ، بنابراین به آرامی شروع به کاهش و حذف کافئین کنید. با افزایش نوشیدن آب و کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین شروع کنید.

شماره 8: خستگی ناشی از عفونت مجاری ادراری(UTI) مخفی

یک زن به شدت نیاز به دستشویی رفتن دارد.

علائم رایج عفونت ادراری (UTI) شامل درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن ، یا احساس یا نیاز به ادرار فوری یا مکرر است. اما UTI همچنین می تواند باعث خستگی و ضعف شود.

اگر به UTI مشکوک هستید ، به پزشک مراجعه کنید. درمان معمول برای عفونت ادراری ، آنتی بیوتیک است که باید طی یک یا دو هفته این بیماری را درمان کند و خستگی و علائم دیگر را کاهش دهد.

شماره 9: دیابت

فرد سطح قند خون خود را بررسی می کند.

دیابت می تواند باعث خستگی با قند خون بالا یا پایین شود. وقتی قند خون شما زیاد است ، به جای تبدیل شدن به انرژی ، در جریان خون باقی می مانند و احساس خستگی می کنید. قند خون پایین (گلوکز) به این معنی است که شما ممکن است سوخت کافی برای تولید انرژی نداشته باشید ، که این امر هم باعث خستگی می شود.

اگر فرد مبتلا به دیابت هستید ، مهم است که بیماری خود را کنترل کنید. پزشک شما اغلب تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش را توصیه می کند. همچنین ممکن است برای کنترل انسولین یا سایر داروهای دیابت برای شما تجویز شود.

شماره 10: کمبود آب بدن

یک زن بعد از تمرین عرق می کند.

همه ما می دانیم که آب تشنگی را رفع می کند ، اما آیا می دانید کمبود آب می تواند شما را خسته کند؟ زمانی که احساس تشنگی کنید ، به معنی این است که کم آب شده اید.

در حالی که هر مایعی به آبرسانی شما کمک می کند ، آب بهترین گزینه است. آب فاقد قند ، کالری و کافئین است. اکثر متخصصان مصرف حدود هشت لیوان آب در روز را توصیه می کنند ، اما اگر ورزش می کنید یا در یک محیط گرم زندگی یا کار می کنید ممکن است به تعداد لیوان بیشتری نیاز داشته باشید. اگر به خوبی هیدراته باشید ، ادرار شما شفاف یا زرد کمرنگ است. اگر رنگ ادرار تیره تر باشد ، ممکن است به مایعات بیشتری احتیاج داشته باشید.

شماره 11: خستگی ناشی از بیماری قلبی

مردی در حیاط پشتی خود باغ می زند.

آیا با انجام فعالیت های روزمره مانند خرید ، نظافت یا بالا رفتن از پله ها خسته می شوید؟ هنگامی که قلب قادر به پمپاژ خون به تمام بافتهای بدن نباشد ، با هدایت خون از اندامهای غیر حیاتی به اندامهای حیاتی ، باعث صرفه جویی در منابع می شود. این امر می تواند باعث خستگی شود و ممکن است نشانه ای از بیماری قلبی باشد.

بیماری قلبی یک بیماری جدی است و نیاز به درمان دارد ، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید. تغییراتی در سبک زندگی (به عنوان مثال ، رژیم غذایی و ورزش) ، داروها و فیزیوتراپی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند بیماری قلبی خود را کنترل کنید و به شما کمک کند تا به کارهای مورد علاقه خود برگردید.

شماره 12: اختلال خواب ناشی از کار شیفتی

یک جراح در اتاق بیمارستان خوابیده است.

کار شیفتی می تواند ساعت 24 ساعته داخلی بدن یا ریتم شبانه روزی بدن را به هم بریزد. هنگام شیفت شب یا شیفت چرخشی ، بدن شما نمی داند چه موقع باید بیدار باشد و چه موقع بخوابد ، که باعث خستگی می شود.

نور روز اغلب نشانه بیدار بودن است. اگر باید در طول روز بخوابید ، سعی کنید محل خواب خود را تا آنجا که ممکن است تاریک ، خنک و ساکت نگه دارید. اگر مجبورید شب کار کنید ، محل کار خود را کاملاً روشن نگه دارید. سعی کنید تمام شیفت شب را پشت سر هم کنید و از شیفت های مکرر چرخشی خودداری کنید. از مصرف کافئین پرهیز کنید و تا حد ممکن در روزهای تعطیل به یک برنامه منظم خواب و بیداری پایبند باشید.

شماره 13: خستگی ناشی از آلرژی های غذایی

یک ساندویچ با یک لیوان شیر و یک کاسه میوه.

آلرژی غذایی می تواند باعث خستگی شود. برخی از غذاها ممکن است در خستگی مزمن نقش داشته باشند. اگر بعد از خوردن برخی غذاها احساس خواب آلودگی می کنید ، ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.

بهترین راه برای تشخیص حساسیت یا عدم تحمل شما نسبت به یک ماده غذایی خاص ، رژیم حذف است. غذاهای مشکوک را حذف کنید و ببینید آیا سطح انرژی شما بهبود یافته است. اگر غذاهای مورد نظر را دوباره وارد رژیم غذایی خود کنید و خستگی دوباره ایجاد شود ، ممکن است غذا دلیل آن باشد. با پزشک خود در مورد بهترین روش حذف غذاهای حساسیت زا از رژیم غذایی خود مشورت کنید.

شماره 14: سندرم خستگی مزمن (CFS) و فیبرومیالژیا

زنی که خسته شده و قادر به پایان دادن به ظرفشویی نیست.

سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا شرایطی هستند که می توانند باعث خستگی مداوم و غیرقابل توجیهی شوند که بیش از شش ماه در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد می کند.

هر دو بیماری مزمن هستند و هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد ، اما تغییر سبک زندگی اغلب می تواند به کاهش علائم خستگی کمک کند. این استراتژی ها شامل عادت های خوب خواب (محدود کردن کافئین ، تاریک نگه داشتن اتاق خواب و ساکت بودن محل خواب) ، حرکات ورزشی آرامش بخش ، ورزش های سبک  و داشتن یک رژیم غذایی متعادل هستند.

رفع سریع خستگی های خفیف

مردی که برای ورزش از دوچرخه ثابت استفاده می کند.

بعضی از ما بدون هیچ دلیل پزشکی به راحتی خسته می شویم. خبر خوب این است که ورزش ممکن است به ما کمک کند. مطالعات به طور مداوم نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند احساس خستگی کمتری دارند. به هنگام ورزش در محدوده ورزشی سبک تا متوسط فعالیت کنید مثل پیاده روی یا حرکات یوگا.

منبع: وب سایت www.rxlist.com