پرش به محتوا

آیا آمی تریپتیلین باعث افزایش وزن و چاقی می شود؟

    آیا آمی تریپتیلین باعث افزایش وزن و چاقی می شود

    اگر افسردگی، اختلال اضطرابی یا نوعی درد مزمن دارید، پزشک ممکن است یک داروی ضد افسردگی به نام آمی تریپتیلین برای شما تجویز کند.

    وقتی شروع به استفاده از یک داروی جدید می کنید، نگرانی در مورد عوارض جانبی طبیعی است. یکی از عوارض جانبی رایج که باعث تعجب بسیاری از مردم در مورد آمی تریپتیلین و دیگر گزینه های درمانی افسردگی می شود، افزایش وزن است.

    اگرچه مطالعات اولیه روی آمی تریپتیلین و داروهای ضد افسردگی مشابه، ارتباطی بین استفاده از آنها و تغییرات وزن پیدا کردند، اکثر تحقیقات مدرن نشان می دهد که داروهایی مانند آمی تریپتیلین با میزان قابل توجهی از افزایش وزن مرتبط نیستند.

    در ادامه این مقاله، ما به جزئیات بیشتری در مورد چیستی آمی تریپتیلین و همچنین نحوه عملکرد آن در درمان افسردگی پرداخته ایم. ما همچنین به تحقیق در مورد ارتباط آمی تریپتیلین و افزایش وزن پرداخته ایم تا توضیح دهیم که چگونه می توانید وزن و ترکیب بدن خود را در حین استفاده از داروهای ضدافسردگی ثابت نگه دارید.

    آمی تریپتیلین چیست؟

    آمی تریپتیلین نوعی دارو است که برای درمان افسردگی استفاده می شود . به طور خاص، آمی تریپتیلین متعلق به دسته ای از داروها موسوم به ضد افسردگی های سه حلقه ای (TCAs) می باشد. این دسته از داروهای ضد افسردگی با افزایش سطوح انتقال دهنده های عصبی خاص در مغز و بدن شما مانند سروتونین و نوراپی نفرین عمل می کنند.

    آمی تریپتیلین به صورت خوراکی مصرف می شود و معمولاً بیماران درمان خود را با مصرف دوز ۲۵ میلی گرم قبل از خواب شروع می کنند. اگر این دوز علائم افسردگی شما را بهبود نبخشد، پزشک شما ممکن است دوز آن را افزایش دهد تا به شما در رهایی از افسردگی کمک کند .

    آمی تریپتیلین توسط FDA به عنوان دارویی برای اختلال افسردگی ماژور(MDD) تایید شده است. همچنین از آن برای درمان دیگر انواع بیماری ها استفاده می شود، از جمله:

    • اختلالات اضطرابی
    • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
    • اختلالات خواب، مانند بی خوابی
    • میگرن مزمن و/یا شدید
    • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
    • سیالوره (ترشح بزاق بیش از حد)
    • سیستیت بینابینی (سندرم درد مثانه)
    • عوارض زونا، مانند نورالژی پس از تبخال
    • نوروپاتی دیابتی، فیبرومیالژیا و سایر شرایط درد مزمن

    به عنوان یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای، آمی تریپتیلین معمولاً به عنوان یک درمان خط اول (به معنای اولین نوع دارویی است که برای یک بیماری خاص تجویز می شود) برای افسردگی ماژور تجویز نمی شود.

    تبلیغ کانال مشاوره و خرید از ترکیه در ایتا

    در عوض، افسردگی به طور کلی با داروهای ضد افسردگی جدیدتر درمان می‌شود، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین ( SSRIs )، که نتایج مشابهی با آمی‌تریپتیلین و سایر داروهای ضد افسردگی؛ ولی با خطر عوارض جانبی کمتر ارائه می‌دهند.

    با این حال، اگر SSRI یا سایر داروها برای شما ناکارآمد باشد، یا اگر شرایطی دارید که به طور خاص با آمی تریپتیلین بهتر است درمان شود، ممکن است پزشک شما آمی تریپتیلین را تجویز کند. به عنوان مثال، اگرچه آمی تریپتیلین نسبت به داروهای جدیدتر برای افسردگی اندکی بیشتر احتمال دارد عوارض جانبی ایجاد کند، تحقیقات نشان می دهد که در درمان افسردگی بالینی برای برخی افراد موثرتر است.

    عوارض جانبی آمی تریپتیلین

    مانند سایر داروهای ضد افسردگی، آمی تریپتیلین می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از عوارض جانبی شود. اکثر این عوارض خفیف و گذرا هستند، یعنی به تدریج بهبود می یابند. با این حال، برخی از عوارض جانبی ناخواسته آمی تریپتیلین ممکن است شدیدتر و/یا پایدارتر باشند.

    عوارض جانبی رایج آمی تریپتیلین عبارتند از:

    • حالت تهوع
    • استفراغ
    • خواب آلودگی
    • گیجی
    • دهان خشک
    • سردرد
    • ضعف جسمانی
    • بی ثباتی
    • خستگی
    • گیجی
    • کابوس
    • تاری دید
    • یبوست
    • مشکل در ادرار کردن
    • تعرق مفرط
    • تغییرات در اشتها
    • تغییرات در وزن

    آمی تریپتیلین همچنین می تواند عوارض جانبی جنسی مانند تغییر در میزان علاقه شما به رابطه جنسی یا عملکرد جنسی ایجاد کند.

    اگرچه در مورد آمی تریپتیلین غیر معمول است، اما مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی جدی تری نیز ایجاد کند، مانند افت فشار خون ارتواستاتیک (فشار خون پایین در حالت ایستاده)، تغییرات ضربان قلب، گلوکوم زاویه حاد و کاهش آستانه تشنج.

      آیا مصرف اس سیتالوپرام در بارداری و شیردهی ایمن است؟

    اگر در حین استفاده از آمی تریپتیلین متوجه عوارض جانبی شدید – به خصوص اگر آزاردهنده و/یا شدید باشد – مهم است که در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

    آیا آمی تریپتیلین باعث افزایش وزن می شود؟

    ممکن است متوجه شده باشید که یکی از عوارض جانبی بالقوه آمی تریپتیلین “تغییر وزن” است. در طول سال‌ها، چندین مطالعه به بررسی عوارض جانبی مرتبط با وزن داروهای TCA مانند آمی‌تریپتیلین پرداخته‌اند که برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این دارو باعث افزایش وزن می‌شود.

    سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز

    به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله اختلالات عاطفی در سال 1984 نشان داد که مصرف کنندگان داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین به طور متوسط حدود 0.6 تا 1.3 کیلوگرم (​​1.3 تا 2.9 پوند) در ماه افزایش وزن داشتند که منجر به افزایش وزن کلی بین حدود 1.3 تا 7.3 کیلوگرم (3 تا 16 پوند) در طول شش ماه شد.

    این مطالعه همچنین نشان داد که شرکت کنندگان پس از پایان درمان با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای کاهش وزن قابل توجهی را نشان دادند.

    در نتیجه یافته‌های مطالعاتی مانند این مطالعه، داروهایی مانند آمی‌تریپتیلین اغلب به احتمال زیاد باعث افزایش وزن می‌شوند، به‌ویژه زمانی که در درازمدت استفاده شوند.

    با این حال، واقعیت پیچیده تر است. این مطالعه اگرچه مفید است، اما کامل نیست. به عنوان مثال، تعداد افراد بررسی شده در این مطالعه تنها شامل 40 نفر است که از سه داروی ضد افسردگی مختلف – آمی تریپتیلین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین استفاده کردند.

    علاوه بر این، این مطالعه – که در اواسط دهه 1980 منتشر شد – فقط افرادی را که تحت درمان با داروهای ضد افسردگی قرار داشتند، بدون گروه کنترل نشان داد. این امر تشخیص اینکه آیا افزایش وزنی که در طول مطالعه رخ داده است توسط داروها یا سایر عوامل غیرمرتبط ایجاد شده است یا نه، دشوار می کند.

    تحقیقات اخیر و با کیفیت بالاتر به طور کلی نشان می دهد که ارتباط بین مصرف آمی تریپتیلین و افزایش وزن، آنقدرها که در ابتدا تصور می شد، قوی نیست.

    به عنوان مثال، یک مرور سیستماتیک که در سال 2015 در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شد، طیفی از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده را بررسی کرد که داروهای ضد افسردگی رایج را با درمان‌های دارونما مقایسه کرده و اثرات آنها را بر وزن بدن ارزیابی کرد.

    نویسندگان این بررسی دریافتند که آمی تریپتیلین با میانگین افزایش وزن تنها 1.8 کیلوگرم (تقریباً چهار پوند) مرتبط است که کمی بیشتر از میانگین وزن به دست آمده از داروهای ضد افسردگی جدیدتر مانند فلوکستین (Prozac®) است .

    خرید از ترکیه دیگه سخت نیست!!

    مطالعه بزرگتر و جدیدتر دیگری که در ژورنال JAMA Psychiatry در سال 2014 منتشر شد، نشان داد که آمی تریپتیلین نسبت به سیتالوپرام (Celexa®)، یک SSRI که معمولاً به عنوان خط اول درمان افسردگی استفاده می شود، افزایش وزن کمتری ایجاد می کند.

    به طور کلی، اگرچه آمی تریپتیلین با درجاتی از افزایش وزن مرتبط است، میانگین افزایش وزنی که در طول درمان به دست می آید تنها در حد چند پوند(هر پوند حدود 0.45 کیلوگرم) است.

    اگر آمی تریپتیلین یا داروی ضد افسردگی دیگری برای شما تجویز شده است و متوجه شده اید که شروع به افزایش وزن می کنید، ممکن است دلیل دیگری غیر از داروی شما وجود داشته باشد.

    برای بسیاری از افراد، افسردگی می تواند منجر به از دست دادن اشتها شود که می تواند بر عادات غذایی شما تأثیر بگذارد و باعث کاهش وزن شود.

    اگر آمی تریپتیلین یا یک داروی ضد افسردگی مشابه، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، ممکن است به عادات غذایی قبلی خود بازگردید و باعث شود تا وزنی که در نتیجه کمتر غذا خوردن از دست داده بودید را، دوباره به دست آورید.

    همچنین ممکن است در هنگام مقابله با افسردگی و بهبودی از آن، تغییراتی در سطح فعالیت خود داشته باشید که بر میانگین مصرف انرژی روزانه و تنظیم وزن شما تأثیر بگذارد.

    در صورت افزایش وزن با یک داروی ضد افسردگی، چه باید کرد؟

    مقابله با افزایش وزن می تواند یک تجربه ناامید کننده باشد، به خصوص زمانی که سعی می کنید روی بهبودی از افسردگی تمرکز کنید. خوشبختانه، اگر متوجه شدید که وزن شما در حین استفاده از آمی تریپتیلین یا یک داروی ضد افسردگی مشابه، شروع به افزایش می کند، چندین راهکار وجود دارد که باید انجام دهید:

    • سعی کنید نگران نوسانات کوچک وزن نباشید . طبیعی است که وزن شما در طول هفته بالا و پایین شود. اگر فقط متوجه افزایش یا کاهش چند پوندی وزن اولیه خود شده اید، به طور کلی بهتر است نگران آن نباشید.
    • به عادات غذایی و مصرف مواد غذایی خود توجه داشته باشید . شواهدی وجود ندارد که داروهایی مانند آمی تریپتیلین بر متابولیسم شما تأثیر بگذارد، به این معنی که افزایش وزن عموماً نتیجه تغییر در مصرف غذا و نوشیدنی است. اگر نگران افزایش وزن هستید، سعی کنید به عادات غذایی خود توجه داشته باشید تا ببینید آیا کالری بیشتری نسبت به حالت عادی مصرف می کنید یا خیر.
    • روی یک رژیم غذایی سالم تمرکز کنید . صرف نظر از اینکه چه دارویی مصرف می کنید، وعده های غذایی شما باید حاوی پروتئین (مانند گوشت بدون چربی و ماهی)، کربوهیدرات سالم (مانند میوه، سبزیجات یا غلات کامل) و چربی های سالم باشد.
    • سعی کنید از یک رژیم غذایی متعادل و سالم با اندازه های مناسب استفاده کنید. رعایت یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در مدیریت وزن و جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته کمک کند.
    • سعی کنید سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید . ورزش منظم نه تنها می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند، بلکه به لطف اثرات آن بر اندورفین ها و عوامل نوروتروفیک، برای درمان افسردگی نیز مفید است.
    • سعی کنید فعالیت بدنی خود را حفظ کنید. اگر متوجه افزایش وزن خود شده اید، اضافه کردن یک پیاده روی روزانه، دویدن، دوچرخه سواری یا سایر ورزش های بدنی به برنامه خود می تواند به کاهش وزن و در عین حال بهبود سلامت روانی شما کمک کند.
    • خود را به خوبی هیدراته نگه دارید . هیدراته ماندن می تواند به سیر نگه داشتن شما کمک کند. سعی کنید از نوشیدنی های کم کالری یا بدون کالری مانند آب استفاده کنید و به طور منظم مایعات بنوشید تا در طول روز دچار کم آبی نشوید.
    • با پزشک خود صحبت کنید . اگر از تغییرات وزنی که هنگام استفاده از آمی تریپتیلین رخ می دهد ناراحت هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است شما را به یک داروی ضد افسردگی دیگر سوق دهند؛ یا تغییراتی را برای اعمال روتین شما پیشنهاد کنند.
      سیتالوپرام و اس سیتالوپرام: تفاوت ها و شباهت ها

    جایگزین های آمی تریپتیلین

    آمی تریپتیلین یکی از بسیاری از داروهایی است که در درمان افسردگی استفاده می شود. این روزها مصرف آمی تریپتیلین به عنوان خط اول درمان افسردگی کاهش یافته است؛ چرا که داروهای ضد افسردگی جدیدتر با خطر کمتر عوارض جانبی به بازار دارویی وارد شده اند. معمول ترین داروهای ضد افسردگی که به عنوان خط اول درمان افسردگی تجویز میشوند، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRIs می باشند . معروفترین اعضای این خانواده شامل فلوکستین، سیتالوپرام، سرترالین و فلووکسامین می باشند.

    سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز

    اگر آمی تریپتیلین برای شما تجویز شده است و نگرانی در مورد افزایش وزن یا سایر عوارض جانبی دارید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد استفاده از یک داروی متفاوت صحبت کنید.

    نتیجه گیری

    داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین می توانند ابزار ارزشمندی برای درمان افسردگی باشند. استفاده از این دارو در کنار گزینه هایی مانند روان درمانی و تغییر در سبک زندگی ، می تواند علائم بیماری شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا پیشرفت واقعی در جهت بهبودی داشته باشید.

    اگرچه به نظر می رسد آمی تریپتیلین به طور متوسط ​​باعث افزایش وزن کمی می شود، اما این افزایش وزن، مقدار قابل توجهی نیست. اکثر تحقیقات فقط تغییرات وزن جزئی یا حتی کمتری با مصرف این دارو، در مقایسه با داروهای ضد افسردگی مشابه نشان می دهد.

    اگر بعد از شروع اخیر درمان با آمی تریپتیلین متوجه افزایش وزن خود شده اید، مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید. قطع ناگهانی دارو میتواند باعث بازگشت علائم افسردگی شما شود و خطر ابتلا به علائم ترک داروهای ضد افسردگی را افزایش دهد.

    در عوض، سعی کنید با پزشک خود صحبت کنید. آنها قادر خواهند بود آنچه را که در جریان است ارزیابی کنند و به شما توصیه های عملی برای حفظ سلامت ذهنی و جسمی ارائه دهند.

    منبع:

    www.forhers.com

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *