داروی کوئتیاپین: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی

داروی کوئتیاپین

کوئتیاپین دارویی است که جهت درمان اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 13 سال دارند استفاده می شود.

کوئتیاپین برای درمان اختلال دو قطبی ( افسردگی شیدایی ) در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 10 سال دارند استفاده می شود.

کویتیاپین همچنین همراه با داروهای ضد افسردگی برای درمان اختلال افسردگی ماژور در بزرگسالان استفاده می شود.

کوئتیاپین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارو ذکر نشده است نیز ، استفاده شود.

اطلاعات مهم

برخی از افراد هنگام مصرف کوئتیاپین در مورد خودکشی فکر می کنند. نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم خود هوشیار باشید. علائم جدید و یا بدتر شدن آن را به پزشک اطلاع دهید.

کوئتیاپین برای استفاده در بزرگسالان مسن مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل تایید نشده است .

نکات قبل از شروع مصرف کوئتیاپین

اگر به کوئتیاپین حساسیت دارید ، نباید استفاده کنید.

کوئتیاپین ممکن است خطر مرگ را در افراد مسن مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل افزایش دهد و برای این استفاده تایید نشده است.

کوئتیاپین برای استفاده در افراد زیر 10 سال تأیید نشده است.

اگر تاکنون هر یک از بیماریهای زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

بیماری کبد ؛

مشکلات قلبی

فشار خون بالا یا پایین ؛

تعداد گلبولهای سفید کم (WBC) ؛

آزمایش غیر طبیعی تیروئید یا سطح پرولاکتین.

یبوست یا اختلالات ادراری

پروستات بزرگ شده ؛

تشنج

آب سیاه یا آب مروارید ؛

کلسترول بالا یا تری گلیسیرید بالا؛

دیابت (در شما یا یکی از اعضای خانواده) ؛ یا

مشکل در بلعیدن.

برخی از افراد هنگام مصرف کوئتیاپین در مورد خودکشی فکر می کنند. پزشک شما باید در ویزیت های منظم پیشرفت شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبان شما نیز باید نسبت به تغییر در خلق و خو یا علائم شما هوشیار باشند.

مصرف داروی ضد روان پریشی در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث بروز علائم ترک ، مشکلات تنفسی ، مشکلات تغذیه ای ، گرفتگی ، لرزش و شلی یا سفتی عضلات در نوزاد شود. اگر باردار شدید ، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف کوئتیاپین را بدون نظر پزشک قطع نکنید.

داروی لیتیوم: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی

کوئتیاپین ممکن است به طور موقت بر قدرت باروری (توانایی شما در بچه دار شدن) در زنان تأثیر بگذارد.

در حالی که از کوئتیاپین استفاده می کنید نباید به او شیر دهید.

چگونه باید کوئتیاپین را مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های داخل بسته بندی را بخوانید. دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید.

دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت از کوئتیاپین می تواند باعث یک اختلال حرکتی جدی شود که ممکن است قابل برگشت نباشد. هرچه بیشتر از کوئتیاپین استفاده کنید ، احتمال ابتلای شما به این اختلال بیشتر است ، به خصوص اگر فرد بالغ تری باشید. علائم این اختلال شامل لرزش یا سایر حرکات غیرقابل کنترل عضلانی است.

شما ممکن است کوئتیاپین را همراه یا بدون غذا مصرف کنید.

قرص را کامل ببلعید و آن را له ، جویده و شکسته نکنید.

کوئتیاپین ممکن است باعث افزایش قند خون شود. اگر دیابت دارید ، سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید.

هنگام مصرف کوئتیاپین مایعات زیادی بنوشید.

ممکن است لازم باشد تا فشار خون در کودک یا نوجوانی که کوئتیاپین مصرف می کند ، به طور مرتب بررسی شود.

شما نباید ناگهان از مصرف کویتاپین دست بکشید. توقف ناگهانی ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

این دارو ممکن است روی آزمایش ادرار غربالگری دارو تأثیر بگذارد و شما ممکن است نتایج کاذب داشته باشید. به کارکنان آزمایشگاه بگویید که از کوئتیاپین استفاده می کنید.

دارو می بایست در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

چه اتفاقی می افتد اگر یک دوز را فراموش کنم؟

دارو را در اسرع وقت مصرف کنید ، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید. همزمان دو دوز مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

فورا با اورژانس تماس بگیرید.

هنگام مصرف کوئتیاپین از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

از نوشیدن الکل خودداری کنید. عوارض جانبی خطرناکی ممکن است رخ دهد.

سرترالین: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی

تا زمانی که بدانید کوئتیاپین چگونه بر حالات شما تأثیر می گذارد از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی می تواند باعث سقوط ، تصادف یا صدمات شدید شود.

از برخاستن خیلی سریع از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید ، در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه کنید.

در هنگام ورزش و در هوای گرم از گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن خودداری کنید. ممکن است به هنگام مصرف این دارو بیشتر در معرض گرمازدگی باشید.

عوارض جانبی کوئتیاپین

در صورت مشاهده علائم واکنشهای آلرژیک ( کهیر ، مشکل تنفس ، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب ، گلودرد ، سوزش چشم ، درد پوست ، بثورات پوستی قرمز یا بنفش همراه با تاول و لایه برداری) فورا با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض جدید یا بدتر شدن علائم موجود را به پزشک خود گزارش دهید ، از جمله: تغییرات خلقی یا رفتاری ، اضطراب ، حملات پانیک، مشکل خواب ، یا اگر احساس می کنید تکانشی ، تحریک پذیر ، خصمانه ، پرخاشگر ، بی قرار ، بیش فعال (از نظر روحی یا جسمی) یا افسرده تر هستید ، یا در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود فکر کنید.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

حرکات کنترل نشده عضلات صورت (جویدن ، لب زدن ، اخم کردن ، حرکت زبان ، چشمک زدن یا حرکت چشم).

ظاهر صورت مانند ماسک ، مشکل در بلع ، مشکلات گفتاری ؛

احساس سبکی ، مانند این که ممکن است از حال بروید.

یبوست شدید

ادرار دردناک یا دشوار

تاری دید ، دید تونلی ، درد چشم ، یا دیدن هاله در اطراف چراغ ها ؛

واکنش شدید سیستم عصبی – عضلات بسیار سفت (سفت) ، تب شدید ، تعریق ، گیجی ، ضربان قلب سریع یا نامنظم، لرزش ، غش کردن ؛

قند خون بالا – افزایش تشنگی ، افزایش ادرار ، خشکی دهان ، بوی نفس میوه ای. یا

تعداد کم گلبول های سفید خون – تب ، لرز ، زخم های دهان ، زخم های پوستی ، گلو درد ، سرفه ، مشکل تنفس ، احساس سبکی سر.

اختلال دو قطبی : چه داروهایی برای درمان این بیماری تجویز میشوند؟

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکلات گفتاری ؛

سرگیجه ، خواب آلودگی ، خستگی

کمبود انرژی؛

ضربان قلب سریع

گرفتگی بینی؛

افزایش اشتها ، افزایش وزن ؛

ناراحتی معده ، استفراغ ، یبوست ؛

دهان خشک؛ یا

آزمایشات عملکرد کبدغیر طبیعی .

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری روی کوئتیاپین تأثیر می گذارند؟

گاهی اوقات استفاده همزمان از برخی داروها بی خطر نیست. برخی از داروها می توانند بر سطح خون سایر داروهای مصرفی شما تأثیر بگذارند ، که ممکن است عوارض جانبی را افزایش دهد یا داروها را کم اثر کند.

کوئتیاپین می تواند یک اختلال جدی قلبی ایجاد کند. اگر از داروهای خاص دیگری برای عفونت ، آسم ، مشکلات قلبی ، فشار خون بالا ، افسردگی ، بیماری روانی ، سرطان ، مالاریا یا HIV استفاده کنید ، خطر این تداخلات برای شما بیشتر خواهد بود.

بسیاری از داروها می توانند کوئتیاپین را تحت تأثیر قرار دهند. این موارد شامل داروهای تجویز شده و بدون نسخه پزشک ، ویتامین ها و محصولات گیاهی است . همه تداخلات احتمالی در اینجا ذکر نشده است. در مورد تمام داروهای فعلی و هر دارویی که شروع یا استفاده از آن را متوقف کرده اید به پزشک خود بگویید.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، هرگز داروهای خود را به دیگران توصیه نکنید و این دارو را فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند.

نسخه: 16.02.

منبع: وب سایت drugs.com

1 دیدگاه دربارهٔ «داروی کوئتیاپین: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی»

1. بازتاب: اختلال دو قطبی : چه داروهایی برای درمان این بیماری تجویز میشوند؟ - دکتر داروساز