پرش به محتوا

10 مورد از غذاهای ممنوع در پرکاری تیروئید

    10 مورد از غذاهای ممنوع در پرکاری تیروئید

    10 مورد از غذاهای ممنوع در پرکاری تیروئید

    1. غذاهای غنی از ید

    ید باعث افزایش فعالیت غده تیروئید می شود. بنابراین اگر از پرکاری تیروئید رنج می برید، از خوردن غذاهای غنی از ید خودداری کنید. مثلا:

    • از مصرف جلبک دریایی، کلپ و سایر غذاهای دریایی که سرشار از ید هستند خودداری کنید.
    • از مصرف نمک یددار خودداری کنید، زیرا این نوع نمک حاوی ید اضافی است.

    2. کافئین

    باید از محرک‌هایی مانند قهوه، شکر یا سایر غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا مواد محرک اجتناب کنید؛ زیرا علائم تپش قلب و سایر علائم مرتبط با پرکاری تیروئید را تشدید می‌کنند. نوشیدنی های کافئین دار را با آب جایگزین کنید.

    3. شیر کامل

    مصرف شیر کامل برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید خوب نیست. شیر بدون چربی یا شیر ارگانیک گزینه بسیار بهتری است که سالم و راحت تر هضم می شود.

    4. آرد غنی شده

    آرد غنی شده حاوی مواد مغذی کمتری نسبت به غلات کامل است و هضم آن بسیار دشوارتر است. این نوع غذا به عنوان یک غذای هیپوگلیسمی نیز در نظر گرفته می شود که ممکن است قند خون و سطح هورمون در خون را مختل کند. مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین تر می تواند سطح هورمون های سالم از جمله هورمون تیروئید را در بدن بازگرداند. ماکارونی ، نان، تنقلات و غلات غنی شده را با غلات 100% کامل مانند برنج قهوه ای، جو، کینوآ، ذرت بو داده شده بدون روغن، نان گندم کامل و غیره جایگزین کنید.

      روش مصرف قرص متی مازول

    5. قندهای اضافه شده

    قندهای اضافه شده مانند قند نیشکر، دکستروز، شربت ذرت با فروکتوز بالا و غیره تنها باعث افزودن کالری و طعم شیرین به غذا شده و باعث افزایش سطح قند خون می شوند. این نوع قندها فواید تغذیه ای کمی دارند. تپش قلب که در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دیده می شود را می توان با بهبود سطح قند خون آنها کنترل کرد.
    از مصرف نوشیدنی های گازدار، شربت پنکیک، مربا/ژله، کلوچه ها، کیک ها، شیرینی ها، آب نبات ها و مانند اینها اجتناب کنید.

    سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز

    6. گوشت قرمز

    گوشت قرمز دارای سطوح بالایی از کلسترول یا چربی اشباع شده است. این ماده می تواند منجر به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود. کاهش مصرف گوشت قرمز می تواند به کاهش علائم پرکاری تیروئید کمک کند. گوشت قرمز به عنوان یک غذای التهابی نیز شناخته می شود، به این معنی که اگر در مقادیر زیاد و برای مدت طولانی مصرف شود، می تواند باعث التهاب در داخل بدن شود.
    از جایگزین های حاوی پروتئین بدون چربی بیشتر مانند ماهی های آب سرد (ماهی آزاد، ماهی تن، شاه ماهی، ماهی خال مخالی) و لوبیا به جای گوشت قرمز استفاده کنید. از غذاهای فرآوری شده، سرخ شده یا سس خودداری کنید.

    7. غذاهای آلرژی زا

    بیماری گریو(Grave’s disease) با پرکاری تیروئید مرتبط است. بیماری گریو یک بیماری خودایمنی است و آلرژی های غذایی می تواند علائم بیماری گریو را تحریک کند. بنابراین توصیه می شود از غذاهایی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند خودداری کنید. حذف آلرژن ها از رژیم غذایی یا انجام آزمایش آلرژی غذایی دو گزینه قابل اجرا هستند. آلرژی های ناشی از غذاها شامل عدم تحمل لاکتوز و گلوتن، آلرژی به بادام زمینی و گندم و واکنش های آلرژیک به افزودنی های غذایی می باشد.

      5 اشتباه رایج گیاه خواران که گوشت را کنار میگذارند!!!

    8. روغن نباتی هیدروژنه

    روغن نباتی هیدروژنه در بسیاری از مواد غذایی آماده کارخانه ای استفاده می شود. این روغن ها منابع چربی ترانس هستند و سطح کلسترول خوب را کاهش می دهند و علائم پرکاری تیروئید را افزایش می دهند.
    به عنوان مثال از خوردن غذاهایی مانند کراکر، کلوچه، دونات، مارگارین، تکه های کیک پای اجتناب کنید. این غذاها به صورت کارخانه ای تهیه می شوند.

    9. محصولات لبنی

    در برخی از افراد، پرکاری تیروئید باعث عدم تحمل لاکتوز می شود که به مفهوم ناتوانی در هضم شیر یا محصولات حاوی شیر است. اگر پس از مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر، بستنی، ماست و غیره دچار سوء هاضمه، نفخ یا خستگی شدید، از مصرف لبنیات اجتناب کنید. جایگزین های زیادی در بازار وجود دارد که طعم عالی دارند.

    10. الکل

    الکل می تواند سطح انرژی را مختل کند و مشکلات خواب مرتبط با پرکاری تیروئید را بدتر کند. مصرف الکل همچنین خطر پوکی استخوان را در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید افزایش می دهد. محدود کردن یا اجتناب از مصرف شراب، آبجو، کوکتل و سایر نوشیدنی های الکلی را در نظر بگیرید.

    منبع: truelifewellnessphysio.ca

    2 دیدگاه دربارهٔ «10 مورد از غذاهای ممنوع در پرکاری تیروئید»

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *