قرص ویزان: مواد مصرف، عوارض جانی، تداخلات دارویی و …

قیمت قرص ویزان در ترکیه چقدر است؟

قرص ویزان (Visanne) دارویی است که عمدتاً برای درمان اندومتریوز استفاده می شود. اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند و باعث درد و سایر علائم می شود. ویزان حاوی ماده فعال دینوژست (Dienogest) است که به دسته ای از داروها به نام پروژستین ها تعلق دارد. این دارو با نام تجاری دینوول در ایران تولید و عرضه می گردد.

موارد مصرف قرص ویزان

موارد مصرف این دارو عبارتند از:

• درمان آندومتریوز: ویزان عمدتاً برای تسکین علائم آندومتریوز، مانند درد لگن، دیسمنوره (قاعدگی‌های دردناک) و مقاربت دردناک استفاده می‌شود. رشد و توسعه بافت آندومتر را کاهش می دهد و به کاهش علائم مرتبط با این بیماری کمک می کند.
    • درمان هورمونی: این دارو به عنوان یک درمان هورمونی با سرکوب تولید هورمون‌های خاصی که به رشد ضایعات آندومتریوز کمک می‌کنند، عمل می‌کند. این ماده آزاد شدن گنادوتروپین ها را مهار می کند که باعث کاهش تولید استروژن می شود و در نتیجه رشد بافت اندومتریوز را سرکوب می کند.
    • درمان طولانی‌مدت: می‌توان از این دارو برای درمان طولانی‌مدت، با مدت زمان توصیه‌شده درمان حداقل شش ماه برای کاهش علائم مرتبط با آندومتریوز استفاده کرد.
    • تسکین علائم قاعدگی: این دارو می تواند به مدیریت خونریزی شدید قاعدگی نیز کمک کند و مدت و شدت خونریزی قاعدگی را که در برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز مشاهده می شود، کاهش دهد.

خرید قرص ویزان

شما می توانید در صورت تجویز پزشک، جهت خرید این دارو، از خدمات سایت دکتر داروساز استفاده کنید. برای اینکار میتوانید از طریق کلیک بر روی لینک خرید قرص ویزان خارجی اقدام فرمایید.

مدت زمان مصرف قرص ویزان

مدت درمان با این دارو بسته به فرد و شرایط خاص او می تواند متفاوت باشد.

به طور کلی، این دارو در ابتدا اغلب برای 6 تا 12 ماه تجویز می شود. با این حال، بسته به پاسخ به درمان و علائم فرد، مدت درمان می تواند توسط یک پزشک متخصص تمدید شود یا تغییر یابد.

مهم است که در مورد مدت زمان خاص درمان با یک پزشک متخصص صحبت کنید، زیرا آنها می توانند توصیه های شخصی را بر اساس شرایط و پاسخ فردی شما به دارو ارائه دهند.

دوز درمانی قرص ویزان

دوز توصیه شده برای این دارو، یک قرص به صورت خوراکی یک بار در روز بدون وقفه بین بسته ها است. پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک متخصص بسیار مهم است، زیرا مدت زمان درمان ممکن است بسته به شرایط فردی متفاوت باشد.

در اینجا چند دستورالعمل خاص برای استفاده از این دارو آمده است:

• قرص ویزان (دینوژست) را باید تقریباً در زمان مشخصی هر روز، همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. قرص را به طور کامل با یک لیوان آب، بدون خرد کردن یا جویدن، قورت دهید.
    • درمان با ویزان معمولا از اولین روز سیکل قاعدگی شما شروع می شود. اگر در روز متفاوتی شروع کنید، ممکن است برای هفته اول درمان به روش‌های پیشگیری از بارداری بیشتری نیاز باشد.
    • مصرف مداوم ویزان برای اطمینان از اثربخشی آن مهم است. نیازی به فاصله انداختن بین بسته ها نیست؛ مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک شما تجویز شده باشد.
    • اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر نزدیک به زمان مصرف دوز برنامه ریزی شده بعدی است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز منظم خود ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده دو دوز را یکجا مصرف نکنید.
    • اگر ظرف سه ساعت پس از مصرف ویزان استفراغ کردید، ممکن است این دارو به طور کامل جذب نشده باشد و باید در اسرع وقت یک قرص اضافی مصرف شود.
    • اگر در هر زمانی دچار خونریزی غیرعادی واژینال شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
      مصرف قرص فمارا برای بارداری: هر آنچه باید بدانید!

موارد منع مصرف قرص ویزان (دینوژست)

شرایط خاصی وجود دارد که در آنها باید از مصرف این دارو اجتناب شود؛ یا با احتیاط مصرف شود. برخی از مواردی که Visanne باید با احتیاط استفاده شود یا از مصرف آن اجتناب شود، عبارتند از:

• آلرژی: اگر به دینوژست (ماده فعال موجود در ویزان) یا هر یک از مواد دیگر موجود در قرص حساسیت دارید، نباید از ویزان استفاده کنید.
    • بارداری و شیردهی: مصرف ویزان در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. اگر در حین مصرف ویزان باردار شدید، باید فوراً مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.
    • شرایط کبدی: این دارو ممکن است بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد، بنابراین افراد مبتلا به بیماری کبدی یا افرادی که سابقه مشکلات کبدی دارند، باید با احتیاط و تحت نظارت دقیق پزشک از این دارو استفاده کنند.
    • اختلالات انعقادی خون: ویزان (دینوژست) ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. اگر سابقه اختلالات انعقادی دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
    • سرطان های حساس به هورمون: ویزان حاوی هورمون است و ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان یا سرطان رحم مناسب نباشد.

بسیار مهم است که توجه داشته باشید که این اطلاعات جامع نیست، و توصیه های پزشکی همیشه باید هنگام بررسی استفاده از هر دارویی اخذ شود. پزشک شما بهترین منبع برای تعیین اینکه آیا این دارو برای استفاده توسط شما ایمن و مناسب هست یا نه، می باشد.

تداخلات دارویی قرص ویزان

در اینجا برخی از تداخلات دارویی جدی که ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد آورده شده است:

• داروهای حاوی استروژن: مصرف همزمان این دارو با داروهای حاوی استروژن مانند داروهای ضد بارداری خوراکی یا درمان جایگزین هورمونی ممکن است اثربخشی این دارو را کاهش دهد. در صورت نیاز به پیشگیری از بارداری یا گزینه های درمانی جایگزین، با پزشک خود مشورت کنید.
    • داروهای ضد انعقاد: این دارو می تواند اثرات داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین را افزایش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد. هنگام استفاده از این دارو در کنار درمان های ضد انعقاد، نظارت دقیق بر پارامترهای انعقاد خون ضروری است.
    • سیکلوسپورین: مصرف همزمان این دارو با سیکلوسپورین ممکن است غلظت سیکلوسپورین را در خون افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به عوارض جانبی شود. ممکن است نیاز به تنظیم دوز و نظارت دقیق بر سطح سیکلوسپورین باشد.
    • القاء کننده های CYP3A4: داروهایی که فعالیت آنزیم CYP3A4 را القا می کنند، مانند ریفامپین یا خار مریم، ممکن است اثربخشی این دارو را کاهش دهند. از مصرف همزمان این داروها با یکدیگر خودداری کنید؛ یا گزینه های درمانی جایگزین را در نظر بگیرید.
    • مهارکننده‌های CYP3A4: مصرف همزمان این دارو با مهارکننده‌های قوی CYP3A4 مانند کتوکونازول یا ریتوناویر ممکن است غلظت ویزان را در خون افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به عوارض جانبی شود. تنظیم دوز ممکن است هنگام استفاده از این داروها به همراه یکدیگر ضروری باشد.
      بهترین زمان مصرف قرص آهن در بارداری

توجه: این فهرست کاملی از تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. مهم است که پزشک خود را در مورد تمام داروهای مصرفی خود، از جمله داروهای بدون نسخه، مکمل ها و محصولات گیاهی مطلع کنید.

عوارض جانبی قرص ویزان

عوارض جانبی رایج این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

• حالت تهوع یا استفراغ
    • درد یا حساسیت پستان
    • خونریزی یا لکه بینی نامنظم قاعدگی
    • افزایش یا کاهش وزن
    • تغییرات خلقی یا نوسانات خلقی
    • آکنه یا مشکلات پوستی
    • درد یا ناراحتی شکم
    • خستگی یا بی حالی
    • گرگرفتگی یا تعریق شبانه

عوارض جانبی جدی این دارو که باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد شدید یا مداوم شکم
    • زردی چشم یا پوست (یرقان)
    • سردردهای شدید یا میگرن
    • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
    • تورم دست ها، پاها یا ران ها
    • افسردگی یا بدتر شدن وضعیت سلامت روانی بیمار

عوارض جانبی نادر قرص ویزان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• لخته شدن خون در پاها یا ریه ها
    • مشکلات کبدی یا آسیب کبدی
    • واکنش های آلرژیک
    • کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید
    • فشار خون بالا

توجه به این نکته مهم است که اینها فهرست جامعی از همه عوارض جانبی احتمالی نیست. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مصرف در بارداری و شیردهی

مصرف در بارداری

با توجه به اطلاعات موجود، داروی ویزان (دینوژست) نباید در دوران بارداری استفاده شود. مطالعات حیوانی نشان داده است که دینوژست، ماده فعال موجود در این قرص، ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند. بنابراین، زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند، نباید ویزان را مصرف کنند.

مصرف در شیردهی

اطلاعات محدودی در مورد استفاده از ویزان (دینوژست)در دوران شیردهی وجود دارد و در حال حاضر مشخص نیست که آیا دینوژست به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. برای جلوگیری از خطرات احتمالی برای نوزاد، به طور کلی توصیه می شود از مصرف ویزان در دوران شیردهی خودداری کنید. اگر درمان با ویزان کاملا ضروری باشد، گزینه های تغذیه جایگزین باید در نظر گرفته شود.

قبل از استفاده از هر دارویی در دوران بارداری یا شیردهی، مهم است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

www.bayer.com