اسپری آنورو الیپتا (ANORO ELLIPTA): هر آنچه باید بدانید!

اسپری آنورو الیپتا (ANORO ELLIPTA): هر آنچه باید بدانید

اسپری آنورو الیپتا (ANORO ELLIPTA) نام تجاری دارویی است که برای درمان بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) در بزرگسالان تأیید شده است. COPD گروهی از بیماری ها است که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است. این اسپری برای درمان آسم یا استفاده به عنوان یک داروی مورد مصرف در موارد اورژانسی تایید نشده است.

آنورو یک درمان نگهدارنده است. به این معنی که برای کنترل علائم و جلوگیری از تشدید COPD در طولانی مدت استفاده می شود. آنورو حاوی این دو دارو است:

• ویلانترول، که متعلق به گروهی از داروها به نام آگونیست های بتا 2 طولانی اثر (LABA) است.
    • umeclidinium، که متعلق به گروهی از داروها به نام آنتی کولینرژیک های طولانی اثر (LAMAs) است.

این اسپری دارویی به صورت یکبار در روز استفاده می شود. هر پاف از این اسپری حاوی 62.5 میکروگرم اومکلیدینیوم و 25 میکروگرم ویلانترول است. توصیه می شود مقاله طرز استفاده از اسپری آنورو الیپتا را مطالعه بفرمایید.

خرید اسپری آنورو الیپتا از ترکیه

خوشبختانه این اسپری در ترکیه عرضه می شود. شما می توانید در صورت تجویز پزشک، جهت خرید اسپری آنورو از ترکیه، از خدمات سایت دکتر داروساز استفاده کنید. برای اینکار میتوانید از طریق کلیک بر روی لینک صفحه خرید دارو از ترکیه، با ما تماس گرفته و نسبت به استعلام قیمت و ثبت سفارش این اسپری اقدام فرمایید.

عوارض جانبی اسپری آنورو

این اسپری می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در حین مصرف آنورو رخ دهد. این لیست ها همه عوارض جانبی احتمالی این دارو را شامل نمی شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی این دارو، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آنها می توانند نکاتی را در مورد نحوه مقابله با هرگونه عوارض جانبی که ممکن است آزاردهنده باشد، به شما ارائه دهند.

عوارض جانبی رایج:

• عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی معمولی یا عفونت های سینوسی
    • درد قفسه سینه
    • درد در بازوها یا پاهای شما
    • اسپاسم عضلانی
    • گردن درد

بیشتر این عوارض جانبی ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی:

عوارض جانبی جدی ناشی از آنورو شایع نیست، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در وضعیت اورژانس پزشکی هستید با 115 تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

• برونکواسپاسم متناقض (سفت شدن راه های هوایی، متناقض به این معنی است که غیرمنتظره است، زیرا این دارو برای شل کردن راه های هوایی شما است). علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • سرفه
      • مشکل تنفسی که پس از استفاده از استنشاق بهتر نمی شود
    • مشکلات قلبی. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • درد قفسه سینه
      • افزایش فشار خون
      • ضربان قلب سریع
      • ریتم غیر طبیعی قلب
    • مشکلات ادراری جدید یا بدتر شدن مشکل قبلی. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • درد هنگام ادرار کردن
      • مشکل در ادرار کردن، از جمله داشتن احتباس ادرار
      • ادرار کردن به مقدار کم
      • ادرار کردن بیشتر از حد معمول
    • مشکلات چشمی جدید یا بدتر شدن مشکل قبلی، از جمله گلوکوم با زاویه باریک. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • تاری دید
      • افزایش فشار داخل چشم شما
      • درد در چشمان شما
      • دیدن هاله ها
    • هیپوکالمی (سطح پایین پتاسیم)، که می تواند باعث مشکلات قلبی یا عضلانی شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • ضعف عضلانی
      • اسپاسم عضلانی (انقباضات)
      • تپش قلب
      • ریتم غیر طبیعی قلب
    • سطح قند خون بالا، که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • خستگی (کمبود انرژی)
      • تشنگی بیش از حد
      • ادرار کردن بیشتر از حد معمول
      • ادرار کردن بیشتر در شب
    • بدتر شدن بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، از جمله تشدید (شعله ور شدن علائم). علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • تنگی نفس، حتی زمانی که در حال استراحت هستید
      • سرفه
      • مشکل در تنفس
      • خستگی (کمبود انرژی)
      • خس خس سینه بیش از حد معمول
      • سرفه کردن مخاط بیشتر از حد معمول
    • واکنش آلرژیک شدید
      ناپروکسن یا سلکوکسیب: کدام یک بهتر است؟

دوز درمانی آنورو

اطلاعات زیر دوزهایی را که معمولاً استفاده می شود یا توصیه می شود توصیف می کند. با این حال، مطمئن شوید که دوز تجویز شده توسط پزشک را برای شما مصرف کنید. پزشک شما بهترین دوز را متناسب با نیاز شما تعیین خواهد کرد.

اسپری Anoro Ellipta حاوی دو دارو است: اومکلیدینیوم و ویلانترول.

هر بار استنشاق (یک پاف) آنورو 62.5 میکروگرم اومکلیدینیوم و 25 میکروگرم ویلانترول به ریه های شما تحویل می دهد. هر دستگاه تنفسی در مجموع شامل 30 پاف است که برای یک ماه استفاده شما کافی است.

دوز معمول آنورو برای درمان بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یک بار در روز می باشد.

در موارد فراموشی دوز مصرفی

اگر یک نوبت از آنورو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط دوز معمول روزانه خود را مصرف کنید.

بیش از یک دوز (یک پاف) در روز از این اسپری مصرف نکنید. مصرف بیش از یک دوز می تواند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

آیا نیاز به استفاده طولانی مدت از این دارو دارم؟

اسپری آنورو به عنوان یک درمان طولانی مدت برای COPD استفاده می شود. اگر شما و پزشکتان تشخیص دهید که آنورو برای شما ایمن و مؤثر است، احتمالاً آن را طولانی مدت مصرف خواهید کرد.

درمان های جایگزین اسپری آنورو

داروهای دیگری نیز در دسترس هستند که می توانند بیماری انسداد ریوی مزمن را درمان کنند. برخی از این داروها ممکن است برای شما مناسب تر از سایرین باشند. اگر علاقه مند به یافتن جایگزینی برای اسپری آنورو هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها میتوانند در مورد داروهای دیگری که میتواند برای شما جایگزین شود، به شما مشاوره دهد.

نمونه هایی از داروهای دیگری که ممکن است به عنوان درمان طولانی مدت برای COPD استفاده شوند در زیر فهرست شده اند. این لیست ها شامل تمام داروهای مورد استفاده برای این بیماری نمی شود. درمان های دارویی جایگزین عبارتند از:

• بتا2 آگونیست های طولانی اثر (LABAs) مانند:
      • سالمترول (Serevent)
      • فورموترول (فورادیل، پرفورومیست)
      • آرفورموترول (بروانا)
      • الوداترول (Striverdi)
      • اینداکاترول (Arcapta)
    • آنتی کولینرژیک های طولانی اثر (LAMA) مانند:
      • تیوتروپیوم (اسپیریوا)
      • آکلیدینیوم (Tudorza)
      • گلیکوپیرولات (Seebri)
    • داروهای ترکیبی که حاوی دو یا چند دارو هستند. برخی از این اسپری ها برای درمان COPD حاوی یک کورتیکواستروئید استنشاقی (ICS) هستند. داروهای ترکیبی که به عنوان درمان نگهدارنده COPD استفاده می شوند عبارتند از:
      • بودزونید/فورموترول (Symbicort)
      • فلوتیکازون/سالمترول (Advair)
      • فلوتیکازون/ویلانترول (برئو)
      • تیوتروپیم/الوداترول (Stiolto)
      • فلوتیکازون/ویلانترول/امکلیدینیوم (Trelegy)
      • گلیکوپیرولات/فورموترول (Bevespi)
      بهترین زمان و روش مصرف قرص داپوکستین

زمان لازم برای شروع اثر اسپری آنورو

این اسپری در عرض چند دقیقه پس از مصرف دوز شروع به کار می کند. با این حال، این اسپری به اندازه کافی سریع عمل نمی کند تا به عنوان یک اسپری در موارد اورژانسی استفاده شود. برای مواقع اضطراری همچنان باید از اسپری های اورژانسی مثل سالبوتامول استفاده کنید.

مصرف آنورو در بارداری و شیردهی

مصرف در بارداری

مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا بدانیم آیا آنورو برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است یا خیر. مطالعات روی حیوانات نشان داد که وقتی مادر دوزهای بسیار بالایی از آنورو دریافت کرد، به جنین آسیب وارد شد. با این حال، مطالعات حیوانی همیشه پیش‌بینی نمی‌کند که در انسان چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگر در حین مصرف آنورو باردار شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است در دوران بارداری خود نیاز به استفاده از داروهای COPD دیگری داشته باشید.

علاوه بر این، آنورو می تواند با انقباضات ماهیچه ای طبیعی در حین زایمان تداخل داشته باشد. در صورت مصرف آنورو قبل از زایمان حتما به پزشک خود اطلاع دهید. آنها تعیین خواهند کرد که آیا استفاده از دارو بلافاصله قبل و در حین زایمان برای شما بی خطر است یا خیر.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که آیا آنورو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. اگر شیر می‌دهید و به مصرف آنورو فکر می‌کنید، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای احتمالی آن صحبت کنید.

تداخلات دارویی اسپری آنورو

موارد منع مصرف:

• آکلیدینیم
    • گلیکوپیرولات
    • گلیکوپیرولات استنشاقی
    • ایندکاترول، استنشاقی
    • لیفامولین
    • تیوتروپیم

تداخلات جدی – از جایگزین استفاده کنید:

• آسبوتولول
    • آلفوزوسین