۹ مورد از شایعترین علائم سرطان کلیه

9 مورد از شایع ترین علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه، که به عنوان کارسینوم سلول کلیوی (RCC) نیز شناخته می شود، یکی از 10 نوع سرطان شایع در بیماران است. پزشکان معمولاً این سرطان را در افراد بالای 60 سال و اغلب پس از یافتن تصادفی آن در آزمایش‌های معمول تصویربرداری تشخیص می‌دهند.

کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل و به اندازه مشت در زیر قفسه سینه شما هستند. اصلی ترین عملکرد آنها عبارتند از:

• فیلتر کردن ضایعات موجود خون
    • تولید ادرار
    • کنترل فشار خون
    • تولید گلبول های قرمز خون

بدن شما تنها با یک کلیه می تواند به طور طبیعی عمل کند. اما توموری که در یکی از کلیه‌های شما رشد می‌کند می‌تواند عملکرد طبیعی آن را مختل کند.

علائم سرطان کلیه

بیشتر علائم سرطان کلیه به عملکرد کلیه و رشد تومور مربوط می شود، اما این علائم اغلب در مراحل اولیه ظاهر نمی شوند.

وقتی علائم ظاهر می‌شوند، تمایل دارند در مکان‌هایی مانند ساختار ادرار یا پایین کمر ظاهر شوند.

حضور خون در ادرار

هماچوری یا خون در ادرار، شایع ترین علامت سرطان کلیه است.

حتی مقدار کمی خون می تواند باعث تغییر رنگ شود. ممکن است رنگ ادرار شما میتواند به رنگهای زیر تغییر کند:

• صورتی
    • قهوه ای
    • قرمز

حضور خون در ادرار ممکن است دائمی نباشد و تقریباً یک روز در میان ظاهر شود. گاهی اوقات مقدار خون آنقدر کم است که فقط یک آزمایش ادرار می تواند آن را تشخیص دهد.

سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز

دلایل دیگری که ممکن است متوجه خون در ادرار خود شوید عبارتند از:

• عفونت کلیه یا مثانه
    • سنگهای کلیوی
    • کیست
    • آسیب کلیوی

همیشه بهتر است به محض مشاهده خون در ادرار خود از پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت بگیرید.

درد کمر

بسیاری از افراد بالای 40 سال درد کمر را تجربه می‌کنند که معمولاً به علت آسیب اسکلتی عضلانی یا دژنراسیون دیسک می باشد.

کمر درد همچنین می‌تواند یکی از علائم سرطان کلیه باشد، اما بیشتر افراد تا زمانی که سرطان به مراحل انتهایی خود نرسد، کمردرد را تجربه نمی‌کنند.

این درد می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. بیمار ممکن است از علائم زیر شکایت داشته باشد:

• دردی مبهم در پشت دنده‌ها یا در یک طرف پهلو (منطقه بین کمر و قسمت پایین پشت دنده‌ها)
    • درد فقط در یک طرف
    • احساس فشار به جای درد

اگر هر درد ناگهانی و مداومی دارید که بیش از چند روز طول بکشد، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. ذکر سایر علائم در حین معاینه می تواند به پرشک شما کمک کند تا محتمل ترین علت را تعیین کند.

توده در اطراف شکم

یک توده در شکم، پهلو یا پشت نیز می تواند علائم سرطان کلیه باشد. ممکن است ضخیم شدگی یا برآمدگی سختی را در زیر پوست خود احساس کنید.

اما توده های کلیه به سختی به خصوص در مراحل اولیه احساس می شوند. این مسئله به این دلیل است که کلیه ها در عمق شکم قرار دارند. حتی ممکن است با رشد تومور توده را نبینید یا احساس نکنید.

سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز

اگر توده ای را احساس کنید، پزشک احتمالاً آزمایش های تشخیصی مانند سونوگرافی یا CT اسکن برای شما تجویز خواهد کرد. این آزمایشات ممکن است به تعیین علت توده کمک کند. معمولاً برای تأیید تشخیص به بیوپسی نیاز هست.

به خاطر داشته باشید که همه توده ها سرطانی نیستند. اگر نگران یک توده در اطراف شکم خود هستید، یک پزشک می تواند راهنمایی و اطلاعات لازم در مورد مراحل بعدی را به شما ارائه دهد.

آزمایش کبد (LFT) یا (Liver Function Test)

خستگی

خستگی معمولاً در هر نوع سرطانی رخ می دهد. بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020، نزدیک به نیمی از افراد مبتلا به سرطان دچار خستگی می شوند. خستگی به ویژه در طول درمان سرطان نیز رایج است.

خستگی ناشی از سرطان متفاوت از احساس خستگی ناشی از کمبود خواب است. خستگی ناشی از سرطان مداوم است و در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند. همچنین می تواند با گذشت زمان تشدید شود.

کم خونی

کم خونی یا تعداد کم گلبول های قرمز خون نیز می تواند به عنوان یکی از علائم سرطان کلیه رخ دهد. کلیه های سالم به بدن شما پیام می دهند که گلبول های قرمز بسازد، اما سرطان می تواند در این سیگنال دهی اختلال ایجاد کند.

کم خونی همچنین می تواند باعث علائم زیر شود:

• تشدید خستگی
    • رنگ پوست روشن تر از حد معمول

اگر احساس خستگی غیرعادی می کنید، قدم بعدی شامل قرار ملاقات با پزشک است. آنها می‌توانند آزمایش‌هایی را برای کمک به تشخیص علت و یافتن درمان مناسب انجام دهند.

از دست دادن اشتها

در حالی که کاهش اشتها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما همچنان می تواند به عنوان یکی از علائم سرطان کلیه رخ دهد. از دست دادن اشتها ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که تومورهای در حال رشد بر فرآیندهای گوارشی معمول یا تولید هورمون ها در بدن شما تأثیر بگذارند.

تبلیغ کانال مشاوره و خرید از ترکیه در ایتا

اگر به طور ناگهانی علاقه خود را به خوردن از دست دادید و هیچ چیز اشتها آور به نظر نمی رسد، ممکن است بخواهید با یک پزشک مشورت کنید تا دلایل احتمالی کاهش اشتها را بررسی کنید.

کاهش وزن غیرمنتظره

افراد مبتلا به سرطان کلیه معمولاً کاهش وزن را گزارش می کنند، حتی وقتی سعی نمی کنند وزن کم کنند.

کاهش وزن، که می تواند تا حدی به دلیل کاهش اشتها اتفاق بیفتد، ممکن است به سرعت با گسترش تومور به سایر اندام ها اتفاق بیفتد.

تب

تب معمولاً به خودی خود جزو نشانه های هشدار دهنده سرطان کلیه نیست. تنها تب های غیر قابل توضیح و تکرار شونده می تواند به عنوان یکی از علائم سرطان رخ دهد.

این تب ها معمولاً به دلیل عفونت ایجاد نمی شوند. ممکن است متوجه شوید که تب شما می آید و می رود، یا به سادگی از بین نمی رود.

ورم در پاها و مچ پا

ادم، یا تورم در پاها، مچ پا و دست‌های شما نیز می‌تواند به عنوان یکی از علائم سرطان کلیه بروز کند.

این تورم زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات در بافت‌های بدن شما جمع شود. کلیه‌های شما معمولاً به حذف این مایع کمک می‌کنند، اما سرطان در حال رشد می‌تواند مانع از عملکرد کلیه ها شود.

علائم هشدار دهنده اولیه سرطان کلیه

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کلیه تا مراحل انتهایی سرطان، یا تا زمانی که تومور بزرگ شود، متوجه هیچ نشانه یا علامت اولیه ای نمی شوند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افراد مبتلا به RCC در زمان تشخیص هیچ علامتی ندارند.

سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز

برخی از اولین علائمی که ممکن است متوجه شوید عبارتند از:

• خون در ادرار شما
    • کم خونی و خستگی مرتبط با آن
    • از دست دادن اشتها
    • کاهش وزن غیر قابل توضیح

اگر به طور کلی احساس ناخوشایندی دارید و علائمی مانند علائم زیر دارید، همیشه ایده خوبی است که از یک پزشک وقت ملاقات بگیرید:

• احساس بیماری یا خستگی شما بیش از 2 هفته طول می کشد
    • علائم شما با گذشت زمان بدتر می شود
      17 علامت سرطان در زنان و مردان که نباید آنها را نادیده بگیرید

افراد در معرض خطر سرطان کلیه

برخی از افراد نسبت به دیگران شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه دارند. عوامل خطر عبارتند از:

• سن (با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان کلیه افزایش می یابد)
    • درمان نارسایی کلیه
    • برخی عوامل ژنتیکی یا ارثی
    • جنس مرد

کارشناسان همچنین برخی شرایط را با افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه مرتبط می دانند. این شرایط عبارتند از:

• کارسینوم سلولی پاپیلاری ارثی
    • بیماری فون هیپل-لیندو
    • سندرم Birt-Hogg-Dube (BHD).
    • لیومیوم ارثی – کارسینوم سلول کلیه
    • توبروس اسکلروزیس
    • سندرم کاودن

پیشگیری از سرطان کلیه

شما می توانید اقدامات خاصی را برای پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه انجام دهید، از جمله:

• مدیریت فشار خون بالا با تغییر سبک زندگی و دارو
    • خوردن یک رژیم غذایی متعادل
    • اگر قادر به ورزش هستید، فعالیت بدنی منظم داشته باشید
    • اجتناب از سیگار و سایر محصولات تنباکو
    • مصرف استامینوفن فقط طبق دستور، بدون تجاوز از دوز توصیه شده
    • اجتناب از قرار گرفتن مکرر در معرض مواد مضر سرطان زا مانند تری کلرواتیلن

اطلاع دادن به پزشک در مورد داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان می تواند به او کمک کند تا عوامل خطر خاص شما برای ایجاد RCC را بهتر تعیین کند.

چه اتفاقی می افتد؟

اگر متوجه هر یک از علائم ذکر شده در بالا شده اید، باید در اسرع وقت از پزشک خود وقت بگیرید. هنگامی که عوامل خاصی خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهند، ارتباط سریع با پزشک اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگر علائم سرطان کلیه را دارید، پزشک معمولاً موارد زیر را انجام می دهد:

سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز
    • برای کمک به تعیین علت، آزمایشاتی را تجویز می کند. آزمایشات احتمالی شامل آزمایش ادرار، کشت ادرار و آزمایش خون برای بررسی کم خونی، همراه با تجزیه و تحلیل کبد، کلیه و سایر عملکردهای متابولیک است.
    • یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک ممکن است سعی کند با معاینه ناحیه شکم شما یک توده را احساس کند. سرطان کلیه اغلب از طریق معاینه فیزیکی قابل تشخیص نیست، بنابراین آنها معمولا فقط می توانند توده های بزرگتر را احساس کنند.
    • تست های تصویربرداری را تجویز می کند. اگر توده ای پیدا کنند، احتمالاً آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI را برای دریافت اطلاعات بیشتر تجویز می کنند.
    • بیوپسی را تجویز می کند. هنگامی که آزمایش های تصویربرداری یک توده را نشان می دهد، به طور کلی به بیوپسی برای تعیین سرطانی بودن یا نبودن آن نیاز دارید.

علائم سرطان کلیه می تواند با سایر بیماریهای کمتر جدی نیز ایجاد شود. اما از آنجایی که این علائم می توانند سرطان کلیه را مطرح کنند، به خصوص زمانی که همزمان اتفاق می افتند، نادیده گرفتن آنها می تواند عواقب جدی برای سلامتی شما داشته باشد.

تشخیص زودتر می تواند شانس موفقیت درمان و چشم انداز طولانی مدت بیماری شما را بهبود بخشد.

سخن آخر

سرطان کلیه اغلب تا مراحل انتهایی هیچ علامتی نشان نمی دهد. این همان چیزی است که ارتباط با پزشک را به محض بروز علائم بسیار مهم می کند، به ویژه زمانی که سابقه خانوادگی یا سایر عوامل خطر را داشته باشید.

تشخیص سریع می‌تواند گزینه‌های درمانی شما را افزایش دهد، به شما در کشف استراتژی‌های مدیریت سرطان کلیه کمک کند، و به طور کلی منجر به بهبود چشم‌انداز بیماری شما شود.

آخرین بررسی پزشکی در 19 نوامبر 2021

منبع