چگونه ورزش سیستم ایمنی بدن را در مقابل سرطان مقاوم می کند

ورزش و بهبود سیستم ایمنی برای مقابله با سرطان

همه ما در مورد فواید مثبت فعالیت بدنی منظم در سلامتی شنیده ایم ، اما آیا این خواص مفید در مورد بیماران سرطانی نیز صدق می کند؟ و آیا ورزش می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل سرطان گردد؟

فعالیت بدنی یکی از بهترین کارهایی است که افراد می توانند برای بهبود سلامت کلی خود انجام دهند. فعالیت بدنی می تواند شامل انواع فعالیت ها مانند پیاده روی ، رقص ، دوچرخه سواری ، شنا یا کارهای ساده منزل باشد.

اما در گذشته پزشکان معمولاً به افرادی که برای یک بیماری مزمن مانند سرطان معالجه می شدند استراحت تجویز می کردند و از بیماران می خواستند تا فعالیت بدنی کلی خود را کاهش دهند. اگر فعالیت بدنی منجر به درد ، تنگی نفس ، افزایش ضربان قلب و خستگی شود این یک توصیه منطقی است . با این حال ، تحقیقات جدیدتر اخبار امیدوار کننده و دلیل موجهی برای ادامه ورزش پس از تشخیص سرطان ارائه می دهد …

ورزش ، سیستم ایمنی بدن ما و رشد سرطان

تحقیقات قبلی نشان داده اند که ورزش ممکن است به بهبود پیش آگهی سرطان کمک کند ، اما متخصصان نتوانسته اند دلیل دقیق این موضوع را مشخص کنند. یک نظریه قابل قبول این بود که ورزش سیستم ایمنی بدن را جهت پیشگیری و مهار رشد سرطان فعال می کند.

و این همان چیزی است که محققان در انستیتوی کارولینسکا با بررسی چگونگی پاسخ سلول های T سیتوتوکسیک سیستم ایمنی بدن – سلول های طبیعی مبارزه کننده با سرطان بدن – به دنبال آن هستند.

وقتی آنها دو گروه از موش ها را مقایسه كردند ، مشاهده کردند که گروهی که برای تمرین روی چرخ آموزش دیده بودند ، رشد سرطان را كند کرده و مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش دادند.

بعد ، آنها فعالیت سلول T را در هر دو گروه موش سرکوب کردند و همانطور که انتظار می رفت ، آنها فواید محافظتی در ورزش را دیدند – که اهمیت سلول T را تأیید می کند.

برای بررسی تأثیر ورزش بر رشد سرطان ، آنها سلولهای T ، نمونه های خون و بافت را جدا کردند. تحقیقات آنها در ابتدا نشان داد که ورزش تولید متابولیت ها و مولکول های مهار کننده رشد سرطان را تغییر می دهد در حالی که سلول های ایمنی بدن را در موش ها فعال می کند.

به عبارت دیگر ، فعالیت بدنی متابولیسم سلولهای T سیتوتوکسیک سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد و در نتیجه توانایی آنها در حمله به سلولهای سرطانی را بهبود می بخشد.

همین محققان سپس این تغییرات را در شرکت کنندگان در مطالعه انسانی هنگام ورزش بررسی کردند – و نتایج مشابه بود!

تحقیقات نشان می دهد که ورزش بر تولید چندین مولکول و متابولیت تأثیر می گذارد که سلول های ایمنی مقابله کننده با سرطان را فعال می کنند و از این طریق رشد سرطان را مهار می کنند. این محققان امیدوارند که این نتایج بتواند به درک عمیق تری از تاثیر شیوه زندگی بر سیستم ایمنی بدن ما کمک کند و منجر به هدای ما به سمت کشف روشهای درمانی جدید علیه سرطان گردد.

فعالیت بدنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان

یک سری تحقیقات بالینی قوی وجود دارد که سطوح بالاتر فعالیت بدنی را با خطر کمتری از چندین نوع سرطان مرتبط می کند. این یافته ها بدان معناست که ورزش منظم ممکن است در وهله اول به شما کمک کند از سرطان جلوگیری کنید.

از جمله این تحقیقات و یافته ها:

در سال 2014 ، از نتایج 11 مطالعه نتیجه گیری شد که خطر ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که بیشترین میزان فعالیت بدنی را دارند نسبت به افرادی که کمترین سطح را دارند ، 15 درصد کمتر بود.

در یک متاآنالیز از 33 مطالعه، زنان فعال از نظر جسمی در مقایسه با زنانی با فعالیت بدنی کمتر 20 درصد کمتر در معرض خطر سرطان آندومتر قرار دارند. چاقی یک عامل خطر برای سرطان آندومتر است.

در سال 2016 ، نتایج 126 مطالعه بیان می کرد که 19 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ در بین افراد با بالاترین سطح فعالیت بدنی نسبت به افرادی که از نظر جسمی کم تحرک هستند پیدا شده است.

یک فراتحلیل از 38 مطالعه کوهورت در سال 2016 به این نتیجه رسید که زنان فعال از نظر جسمی 12-21 درصد کمتر از کسانی که از نظر جسمی کم تحرک هستند ، خطر ابتلا به سرطان پستان را دارند.


فواید ورزش منظم در طول درمان سرطان

امروزه ، مطالعات نشان می دهد که ورزش نه تنها در طول درمان سرطان بی خطر است بلکه می تواند کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد. تیم های درمانی سرطان بیماران خود را تشویق می کنند تا آنجا که ممکن است قبل ، حین و بعد از درمان از نظر جسمی فعال باشند که این امر سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می کند .

ورزش در طول درمان سرطان می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • علائم خستگی را کم می کند
  • خطر اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد
  • بهبود گردش خون در پاها و کاهش خطر لخته شدن خون را منجر می شود.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد
  • تعادل بیمار را بهبود می دهد و خطر افتادن بیمار را کاهش می دهد
  • توانایی های جسمی را حفظ و ارتقا می دهد
  • خطر ابتلا به پوکی استخوان را کم می کند
  • عزت نفس بیمار را بهبود می بخشد
  • کاهش حالت تهوع
  • کنترل وزن

منبع: وب سایت easyhealthoptions.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.