پرش به محتوا

پیشگیری از ویتیلیگو: بایدها و نبایدها

    پیشگیری از ویتیلیگو

    ویتیلیگو یک بیماری خودایمنی است که در آن سلول‌های تولید کننده رنگدانه پوست مورد حمله قرار گرفته و از بین می‌روند و در نتیجه لکه‌های سفید نامنظم پوست ایجاد می‌شود. بسیاری از افرادی که ویتیلیگو را تجربه می‌کنند نمی‌دانند که چه کاری می‌توانند در مورد آن انجام دهند و آیا انتخاب رژیم غذایی و سبک زندگی آنها می‌تواند از عود یا بدتر شدن این بیماری جلوگیری کند. ما در این مقاله به بررسی تاثیر تغذیه و مراقبت های شخصی در پیشگیری از ویتیلیگو خواهیم پرداخت.

    پیشگیری از ویتیلیگو با روشهای طبیعی

    افراد مبتلا به این بیماری ژنتیکی ممکن است سطوح کافی از برخی مواد مغذی نداشته باشند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن برخی غذاها می تواند ویتیلیگو را بهبود بخشد یا بدتر کند، وجود ندارد.

    علیرغم کمبود شواهد، برخی از افراد ادعا می کنند که با انواع درمان های خانگی موفقیت هایی را در درمان این بیماری داشته اند. درمان‌های خانگی موضعی رایج عبارتند از:

    • مخلوطی از لیمو و عصاره ریحان شیرین
    • خمیر جینکو بیلوبا
    • مخلوطی از زردچوبه و روغن خردل

    رژیم غذایی برای پیشگیری از ویتیلیگو

    در حالی که هیچ “رژیم غذایی ویژه ویتیلیگو” به طور رسمی تائید نشده است، بهترین اقدامات تغذیه ای که می توانید انجام دهید شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم پر از مواد مغذی خوب و نوشیدن آب زیاد است. و مانند هر اختلال خودایمنی، ممکن است از غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی که حاوی فیتوکمیکال ها(phytochemicals)، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان ها هستند، سود ببرید.

    در اینجا برخی از غذاهایی که افراد مبتلا به ویتیلیگو به عنوان غذاهای مفید برای بیماری خود ذکر کرده اند، آورده شده است:

    • موز
    • سیب
    • سبزیجات برگدار، مانند کلم پیچ یا کاهوی رومی
    • نخود
    • سبزیجات ریشه دار، به ویژه چغندر، هویج و تربچه
    • انجیر و خرما

    محدودیت های رژیم غذایی ویتیلیگو

    همانطور که هیچ رژیم غذایی ویژه ای برای ویتیلیگو تجویز نشده است، هیچ غذای شناخته شده ای نیز وجود ندارد که از دید پزشکی وضعیت بیماری شما را بدتر کند. با این حال، شواهدی نشان می‌دهند که برخی از افراد با خوردن غذاهای خاص، به‌ویژه آنهایی که حاوی مواد رنگ‌زدای موسوم به هیدروکینون هستند، دچار تشدید علائم خود می شوند. بدن هر کس متفاوت است و ممکن است واکنش متفاوتی به برخی غذاها نشان دهد.

    در اینجا برخی از مهمترین غذاهای مشکل ساز که برخی از افراد مبتلا به ویتیلیگو به آنها اشاره می کنند آورده شده است:

    • الکل
    • بلوبری
    • مرکبات
    • قهوه
    • سرشیر
    • ماهی
    • آب میوه
    • انگور فرنگی
    • انگور
    • ترشی
    • انار
    • گلابی ها
    • گوشت قرمز
    • گوجه فرنگی
    • محصولات گندم

    ویتامین های مناسب برای درمان و پیشگیری از ویتیلیگو

    برخی از بیماران مبتلا به ویتیلیگو گزارش کرده اند که به نظر می رسد برخی از مواد مانند ویتامین ها و گیاهان، تغییر رنگ پوست آنها را کاهش می دهند. این مواد از نظر پزشکی به عنوان درمان موثر ویتیلیگو تلقی نشده اند و تنها با شواهدی که خود بیماران بیان می کنند ، پشتیبانی می شوند:

    تبلیغ کانال مشاوره و خرید از ترکیه در ایتا
    • ویتامین B-12 یا اسید فولیک
    • ویتامین سی
    • ویتامین دی
    • بتاکاروتن
    • جینکو بیلوبا
    • آمینو اسید
    • آنزیم ها

    برخی از مواد معدنی نیز برای جلوگیری از عود ویتیلیگو مفید ذکر شده اند، از جمله:

    • مس. بسیاری از مردم با نوشیدن یک لیوان آب از یک فنجان مسی مقدار مناسبی مس دریافت می کنند.
    • اهن. بسیاری از مردم با خوردن غذاهایی که در یک تابه چدنی پخته شده اند، مقدار مناسبی آهن دریافت می کنند.
    • روی. از آنجایی که بسیاری از غذاهای غنی از روی در لیست غذاهای نامناسب برای ویتیلیگو قرار دارند، ممکن است بخواهید به سادگی روی خود را از طریق مکمل های غذایی تامین کنید.
      13 اشتباه رایج در هنگام دوش گرفتن و استحمام را بشناسید

    جلوگیری از بدتر شدن ویتیلیگو

    ویتیلیگو می تواند غیر قابل پیش بینی باشد. تمرکز بر رفتارهایی که می توانید کنترل کنید، ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. به همین دلیل است که متخصصان پوست نکات زیر را با بیماران خود که ویتیلیگو دارند به اشتراک می گذارند:

    از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. پوستی که رنگ طبیعی خود را از دست داده است به راحتی دچار آفتاب سوختگی می شود. آفتاب سوختگی شدید می تواند ویتیلیگو را بدتر کند. اگر رنگ پوست روشن تری دارید، جلوگیری از آفتاب سوختگی یک مزیت دیگر برای شما دارد. در نبود پوست برنزه، لکه های روشن تر ناشی از ویتیلیگو اغلب کمتر به چشم می آیند. برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید، متخصصان پوست به شما توصیه های زیر را می کنند:

      • به دنبال سایه باشید این امر به ویژه زمانی مهم است که سایه شما کوتاهتر از شما باشد(یعنی هر چه به ظهر نزدیک تر باشید، سایه شما کوتاه تر خواهد بود و نتیجتا شدت نور آفتاب نیز شدیدتر خواهد بود). وقتی یک سایه کوتاه می بینید، اشعه های مخرب خورشید در قوی ترین حالت خود قرار دارند.
      • لباسی بپوشید که از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کند. لباس مناسب یکی از بهترین راه ها را برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید به شما ارائه می دهد. 
      • هر روز که بیرون هستید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. شما بایستی کرم ضد آفتاب را به تمام مناطقی از پوست که لباس نمی پوشاند بمالید. برای به دست آوردن محافظتی که نیاز دارید، از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که دارای محافظت وسیع الطیف، مقاوم در برابر آب و دارای SPF 30 یا بالاتر است.

        اگر رنگ پوست تیره تری دارید، ممکن است بخواهید از ضد آفتابی استفاده کنید که رنگی نیز باشد. یک کرم ضد آفتاب رنگی، رنگ سفید روی پوست شما باقی نمی گذارد.

        برای اینکه کرم ضد آفتاب از شما محافظت کند، باید حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین باید کرم ضد آفتاب خود را به طور مرتب(هر دو ساعت) استفاده کنید. هنگامی که در خارج از منزل هستید، هر دو ساعت یک بار، پس از گذراندن مدت زمانی در آب و هنگام عرق کردن، آن را مجددا استفاده کنید.

    محافظت از خود در برابر نور خورشید جهت جلوگیری از بدتر شدن ویتیلیگو

    هرگز از تخت برنزه کننده یا لامپ آفتاب استفاده نکنید. اینها جایگزین های امنی برای خورشید نیستند. اینها همچنین می توانند پوستی را که رنگدانه خود را از دست داده است بسوزانند و ویتیلیگو را بدتر کنند.

    از بریدگی، خراشیدگی و سوختگی جلوگیری کنید. برای برخی افراد، آسیب پوستی باعث ایجاد لکه های جدید می شود. تمام تلاش خود را بکنید تا به پوست خود آسیب نرسانید.

    •  

    اگر می خواهید به پوست خود رنگ بدهید، از آرایش استتاری، خود-برنزه کننده یا رنگهای ویژه پوست استفاده کنید. این محصولات می توانند با خیال راحت رنگ مورد نظر را به پوست شما اضافه کنند. متخصصان پوست برای کمک به بیماران خود برای کسب بهترین نتایج از این محصولات، توصیه های زیر را به بیماران خود می دهند:

      • از یک محصول ضد آب استفاده کنید.
      • این را بدانید که خود-برنزه کننده ها و رنگ های ویژه پوست ماندگاری بیشتری نسبت به آرایش دارند.
      • خود-برنزه کننده یا رنگ ویژه پوست حاوی دی هیدروکسی استون را انتخاب کنید.
      هیدروژل ویت اسکین آیسیس فارما

    به دست آوردن نتایجی که به رنگ پوست شما نزدیکتر باشد، نیاز به تمرین استفاده از این محصولات دارد.

    خطرات خالکوبی را بدانید. در حالی که پوشاندن یک نقطه روشن با خالکوبی می تواند وسوسه انگیز باشد، این کار می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

    وقتی خالکوبی می کنید، پوست خود را زخمی می کنید. یک زخم می تواند منجر به چیزی به نام پدیده Koebner شود که باعث می شود نقاط جدیدی از ویتیلیگو در جایی که پوست خود را زخمی کرده اید ایجاد شود. لکه های جدید حدود 10 تا 14 روز پس از آسیب ظاهر می شوند.

    اگر برای افزودن رنگدانه به پوست خود خالکوبی کنید، این خطر نیز وجود دارد که رنگ خالکوبی با رنگ طبیعی پوست شما همسان در نیاید یا رنگ در نهایت تغییر کند. ویتیلیگو که سعی در پوشاندن آن دارید نیز می تواند در طول زمان گسترش یابد.

    سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز

    با یک سبک زندگی سالم از سیستم ایمنی خود حمایت کنید. ویتیلیگو یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سالم حمله می کند.

    برای حمایت از سیستم ایمنی، متخصصان پوست توصیه می کنند که استرس را کاهش دهید و یک رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید.

    استرس می تواند باعث ایجاد لکه های جدید ویتیلیگو شود. برخی از راه های موثر برای کاهش استرس عبارتند از تنفس عمیق، مدیتیشن و ورزش.

    مراقب سلامت روان خود باشید. اگر نسبت به تغییرات ظاهری خود احساس افسردگی می کنید، به متخصص پوست خود اطلاع دهید. برای کمک به احساس بهتر، متخصص پوست شما ممکن است مشاوره با یک روانشناس را توصیه کند.

    با ویتیلیگو آشنا شوید. افزایش آگاهی در مورد روش های درمان، چه چیزی می تواند باعث گسترش ویتیلیگو شود، و حقایق دیگر می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه کاری برای شما مناسب است. داشتن این اطلاعات همچنین به شما این امکان را می دهد که نقش فعالی در مراقبت از خود داشته باشید، که برخی افراد می گویند به آنها کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی بیماری و زندگی خود داشته باشند.

    با افراد مبتلا به ویتیلیگو ارتباط برقرار کنید. جنبه های احساسی ابتلا به ویتیلیگو اغلب نادیده گرفته می شود، اما واقعی است.

    پیوستن به گروه پشتیبانی ویتیلیگو

    پیوستن به یک گروه پشتیبانی به شما این امکان را می دهد که با افراد مبتلا به ویتیلیگو ارتباط برقرار کنید

    بسیاری از مردم می گویند که داشتن حمایت به آنها کمک می کند کمتر احساس تنهایی، استرس یا افسردگی کنند.

    در حالی که خودمراقبتی می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، مراجعه به یک متخصص پوست نیز مهم است. ابتلا به ویتیلیگو خطر ابتلا به برخی بیماری های دیگر مانند بیماری تیروئید را افزایش می دهد. یک متخصص پوست می تواند خطر شما را ارزیابی کند و به تشخیص کمک کند. اگر به غیر از بیماری پوستی بیماری دیگری دارید، متخصص پوست می تواند شما را به پزشکی معرفی کند که می تواند آن بیماری را درمان کند.

    منابع:

    خرید از ترکیه دیگه سخت نیست!!

    www.healthline.com

    www.aad.org

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *