پرش به محتوا

میوه ها و غذاهای ممنوعه در بارداری

    میوه ها و غذاهای ممنوعه در بارداری

    غذاهای ممنوعه در بارداری

    زمانی که باردار هستید، خوردن انواع غذاهای سالم برای شما و کودکتان مفید است. با این حال، برخی از مواد غذایی هستند که نباید در دوران بارداری بخورید، زیرا ممکن است شما را بیمار کنند، یا به کودکتان آسیب برسانند. برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که خوردن آنها بی خطر است، اما باید مراقب باشید که بیش از حد از آنها استفاده نکنید.

    اصلی ترین غذاهای ممنوعه در بارداری که باید از مصرف آنها اجتناب کرد عبارتند از:

    • پنیرهای نرم
    • گوشت، ماهی و غذاهای دریایی نیم پز یا خام
    • میوه ها و سبزیجات از پیش آماده یا شسته نشده
    • بستنی که به شکل مایع سرو میشود
    • تخم مرغ نیم پز یا خام
    • شیر غیر پاستوریزه
    • مشروبات الکلی

    غذاهایی که باید محدود شوند عبارتند از:

    • کافئین
    • ماهی
    • جگر سیاه (کبد)

    خطرات مصرف کردن غذاهای ممنوعه در بارداری چیست؟

    هر کدام از این غذاهای ممنوعه در بارداری خطرات مختلفی را به همراه دارند. برخی از غذاها ممکن است آلوده به میکروب باشند – که در این صورت می توانند باعث عفونت شوند و ممکن است برای شما یا کودکتان مضر باشند. سایر غذاها حاوی موادی هستند که می توانند به کودک شما آسیب برسانند.

    لیستریوز

    لیستریوز که توسط باکتری لیستریا ایجاد می شود، یک عفونت نادر است که معمولا برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر باردار هستید، می تواند باعث بیماری شما شود. اگر کودک شما آلوده شود، می تواند منجر به سقط جنین ، مرده زایی یا زایمان زودرس شود .

    غذاهایی که ممکن است به لیستریا آلوده شوند عبارتند از:

    • غذاهای مانده از قبل و غذاهای از قبل آماده شده
    • میوه ها و سبزیجات شسته نشده یا از قبل برش خورده
    • پنیرهای نرم، محصولات شیر ​​پاستوریزه نشده و بستنی نرم
    • غذاهای دریایی دودی یا خام
    • گوشت دودی، پاته و مرغ سرد
    • خربزه سنگی و جوانه خام
    • آبمیوه غیر پاستوریزه

    توکسوپلاسموز

    توکسوپلاسموز ، که توسط انگل توکسوپلاسما ایجاد می شود، عفونتی است که اگر برای اولین بار در دوران بارداری به آن مبتلا شوید، می تواند نوزاد شما را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری در استرالیا نادر است، اما مهم است که محتاط باشید، زیرا ممکن است باعث آسیب مغزی یا کوری کودک شما شود.

    غذاهایی که ممکن است به توکسوپلاسما آلوده شوند عبارتند از:

    سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز
    • گوشت نیم پز
    • میوه ها و سبزیجات شسته نشده

    سالمونلا

    باکتری سالمونلا می تواند شما را مسموم کند. اگر در دوران بارداری به آن مبتلا شوید، ممکن است باعث سقط جنین شود، اما این اتفاق نادر است.

    غذاهایی که ممکن است به سالمونلا آلوده باشند عبارتند از:

    • تخم مرغ های خام یا نیم پز و تخم مرغ هایی که در حین نگهداری ترک خورده اند
    • کنجد، هوموس و تاهین
    • گوشت و مرغ نیم پز
    • جوانه دانه ها

    جیوه

    ماهی یک بخش سالم و مغذی از رژیم غذایی شما در دوران بارداری است ، اما توجه داشته باشید که ماهی حاوی جیوه است. سطوح بالای جیوه می تواند بر سیستم عصبی در حال رشد کودک شما تأثیر بگذارد .

    برخی از انواع ماهی ها نسبت به سایرین دارای سطوح بالاتر جیوه هستند. این مقدار معمولا در ماهی های شکارچی بزرگتر بیشتر است. بالاترین سطح در کوسه، مارلین، نوک پهن، اره ماهی، نارنجی رافی و گربه ماهی یافت می شود.

    ویتامین A

    مصرف بیش از حد ویتامین A (که رتینول نیز نامیده می شود) می تواند به کودک شما آسیب برساند. جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است و باید محدود شود.

    مشروبات الکلی

    اگر در دوران بارداری الکل زیاد بنوشید ، کودک شما ممکن است به اختلال طیف الکل جنینی ( fetal alcohol spectrum disorder) مبتلا شود . الکل همچنین می تواند خطر سقط جنین، مرده زایی یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

      آیا مصرف فاموتیدین در بارداری ایمن است؟

    کافئین

    مصرف بالای کافئین می تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزادی با وزن کم را افزایش دهد . کافئین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند قهوه، چای و شکلات یافت می شود. همچنین به برخی از نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شود.

    چگونه می توانم مطمئن شوم که غذایی که می خورم بی خطر است؟

    به عنوان یک قاعده کلی، بهترین غذاها برای خوردن، غذاهای تازه و کاملاً پخته یا تازه آماده شده هستند. مراقب باشید که همیشه غذا را به شکل ایمن ، تهیه و نگهداری کنید . غذایی را که تاریخ مصرف ان گذشته است، نخورید.

    خرید از ترکیه دیگه سخت نیست!!

    محصولات لبنی

    فقط شیر پاستوریزه یا فوق حرارت (UHT یا با عمر طولانی) بنوشید. اطمینان حاصل کنید که فقط از لبنیات ساخته شده از شیر پاستوریزه استفاده می کنید.

    پنیر نرم کپک زده مانند بری، کاممبر و شور (نوعی پنیر بزی) و سایر پنیرهای با سبک مشابه را نخورید. همچنین باید از پنیرهای ریکوتا، فتا، موزارلا، بوکوچینی و رگ آبی اجتناب کنید. اینها ممکن است حاوی لیستریا باشند که می تواند در طول فرآیند تولید، وارد آنها شود. اگر آنها را حداقل در دمای 75 درجه سانتیگراد پخته و بلافاصله مصرف کنید، خوردن آنها اشکالی ندارد.

    خوردن پنیرهای سفت مانند چدار، پارمزان و ادام خوب است. پنیرهای سخت اسیدی تر از پنیرهای نرم هستند، بنابراین احتمال رشد باکتری در آنها کمتر است.

    بسیاری از انواع دیگر پنیر نرم برای خوردن مناسب هستند، اما مطمئن شوید که توسط سازنده بسته بندی شده اند. آنها شامل پنیر خامه ای و پنیرهای فرآوری شده هستند.

    بستنی نرم نخورید. این بستنی ها در دمایی ذخیره می شود که اجازه رشد لیستریا را می دهد. خوردن بستنی منجمد بسته بندی شده اشکالی ندارد.

    تخم مرغ

    اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ ها کاملا پخته شده اند تا سفیده ها و زرده ها جامد شوند. این کار از خطر مسمومیت غذایی با سالمونلا جلوگیری می کند.

    غذاهای حاوی تخم مرغ خام یا نیم پز مانند سس مایونز خانگی، آیولی، موس یا خمیر کیک را نخورید. خوردن محصولات تجاری و غیر یخچالی حاوی تخم مرغ اشکالی ندارد، اما مطمئن شوید که آنها را به درستی نگهداری کنید.

    از تخم مرغ های کثیف یا تخم مرغ هایی که قبل از استفاده ترک خورده و نگهداری شده اند، استفاده نکنید.

    خرید از ترکیه دیگه سخت نیست!!

    گوشت

    گوشت خام نخورید . گوشت نیمه خام ممکن است حاوی توکسوپلاسما یا سالمونلا باشد. تمام گوشت و مرغ را کاملاً بپزید طوری که اثری از رنگ صورتی گوشت باقی نماند. از مصرف گوشت خوک، سوسیس و کالباس و گوشت چرخ کرده از جمله برگر خودداری کنید.

    پس از تهیه گوشت خام تمامی سطوح و ظروف را به خوبی بشویید. از تخته خردکن و چاقوی جداگانه استفاده کنید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید پس از دست زدن یا لمس کردن گوشت خام، دست های خود را بشویید.

    از مصرف گوشت های سرد مانند سالامی، ژامبون، چوریزو و پپرونی خودداری کنید. اگر آنها را حداقل در دمای 75 درجه سانتیگراد پخته و بلافاصله مصرف کنید، خوردن آنها اشکالی ندارد.

    گوشت های سرد تهیه شده از پیشخوان ها و ساندویچ بارها، گوشت های آماده برش خورده بسته بندی شده یا مرغ آماده سرد پخته نخورید. از انواع پاته اجتناب کنید. این محصولات ممکن است حاوی لیستریا باشند. مرغ داغ اگر بلافاصله آن را بخورید خوب است.

    مصرف جگر یا فرآورده های کبدی، مانند پاته جگر یا سوسیس جگر را محدود کنید – بیش از 50 گرم در هفته مصرف نکنید، زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند.

    ماهی و غذای دریایی

    ماهی حاوی پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است، بنابراین مصرف آن در بارداری توصیه می شود. با این حال، مهم است که مصرف ماهی با سطوح بالاتر جیوه را محدود کنید.

    با پیروی از این دستورالعمل ها می توانید این کار را انجام دهید (به خاطر داشته باشید که یک وعده 150 گرم است):

    • کوسه (که به آن فلیک نیز گفته می شود)، نوک پهن، مارلین و اره ماهی نباید بیش از یک بار در هر 2 هفته خورده شوند. در این دوره 2 هفته ای هیچ ماهی دیگری نخورید.
    • نارنجی رافی (همچنین به آن سوف دریای عمیق نیز گفته می شود) و گربه ماهی نباید بیش از یک بار در هفته خورده شوند. در آن هفته ماهی دیگری نخورید.
    • هر ماهی یا غذای دریایی دیگر نباید بیش از 2 تا 3 بار در هفته مصرف شود.
      هفته چهاردهم بارداری: شما و نوزادتان

    ماهی و غذاهای دریایی تازه پخته شده برای خوردن در این دستورالعمل ها بی خطر هستند. اطمینان حاصل کنید که آنها را حداقل در دمای 63 درجه سانتیگراد بپزید و بلافاصله آنها را بخورید.

    خرید از ترکیه دیگه سخت نیست!!

    ماهی یا غذاهای دریایی خام یا سرد شده نخورید. اینها شامل صدف خام، ساشیمی و سوشی، غذاهای دریایی آماده دودی و میگوهای سرد آماده پخته شده نیز هست. اینها خطر بیشتری برای آلودگی لیستریا دارند.

    مطمئن ترین راه برای لذت بردن از سوشی این است که خودتان درست کنید. انواع کاملاً پخته یا گیاهی را انتخاب کنید. از خرید سوشی آماده خودداری کنید.

    میوه و سبزیجات

    از مصرف سالادهای میوه یا سبزیجات از قبل آماده یا بسته بندی شده، از جمله سالادهای موجود در بوفه و سالاد بار، خودداری کنید. آنها در معرض خطر آلودگی به لیستریا هستند.

    کنجد یا هر نوع جوانه ای نخورید، زیرا ممکن است حاوی لیستریا یا سالمونلا باشد.

    میوه ها، سبزیجات و گیاهان را قبل از مصرف بشویید تا تمام آثار خاک و کثیفی از بین برود. توکسوپلاسما گاهی اوقات در خاک یافت می شود.

    دانه های کنجد ممکن است حاوی سالمونلا باشند، بنابراین بهتر است از مصرف تمام محصولات کنجد مانند هوموس، تاهین و حلوا خودداری کنید.

    آیا می توانم در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف کنم؟

    هیچ سطح ایمنی از الکل وجود ندارد که بتوانید در دوران بارداری خود مصرف کنید. چه در حال برنامه ریزی برای بارداری باشید ، چه در حال باردار شدن یا شیردهی ، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی مطمئن ترین گزینه است؛ زیرا الکل می تواند به جنین شما آسیب برساند.

    آیا می توانم در دوران بارداری کافئین مصرف کنم؟

    لازم نیست کافئین را به طور کامل قطع کنید، اما بیش از 200 میلی گرم در روز مصرف نکنید. مقادیر تقریبی کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها عبارتند از:

    سفارش خرید از ترکیه توسط سایت دکتر داروساز
    • 1 قاشق چایخوری قهوه فوری: 80 میلی گرم
    • 1 شات قهوه اسپرسو: 145 میلی گرم
    • 1 فنجان چای: 50 میلی گرم
    • قوطی کولا 375 میلی لیتری: 36.4 میلی گرم
    • قوطی 250 میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا: 80 میلی گرم
    • 100 گرم شکلات شیری: 20 میلی گرم

    برای کاهش مصرف کافئین، به جای چای، قهوه و نوشابه معمولی، از چای و قهوه بدون کافئین، آب میوه یا آب معدنی استفاده کنید.

    مصرف نوشیدنی های انرژی زا در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است حاوی سطوح بالایی از کافئین یا گوارانا (که همچنین حاوی کافئین است) باشد.

    آیا می توانم در دوران بارداری غذاهای مانده از وعده های قبلی را بخورم؟

    در مصرف غذای باقی مانده از وعده های قبلی احتیاط کنید، زیرا ممکن است به لیستریا آلوده شوند. اگر می خواهید باقی مانده غذا را بخورید، آنها را مستقیماً در یخچال در ظرف دربسته قرار دهید. آنها را بیش از یک روز نگه ندارید و مجدداً در دمای 60 درجه سانتیگراد گرم کنید.

    آیا می توانم غذاهایی بخورم که ممکن است کودکم به آنها حساسیت داشته باشد؟

    خوردن بادام زمینی یا غذاهای حاوی بادام زمینی (مانند کره بادام زمینی) در دوران بارداری خوب است، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید. همچنین خوردن غذاهای دیگری که به نظر می رسد بسیار آلرژی زا هستند، خوب است . حذف این غذاها از رژیم غذایی در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا نشان داده نشده است که این کار از بروز آلرژی در کودک شما جلوگیری می کند.

    آخرین ویرایش: نوامبر 2022

    منبع:

    www.pregnancybirthbaby.org.au

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *