داروی آزیترومایسین: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی

داروی آزیترومایسین

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک است که با باکتری ها مقابله می کند. این دارو برای درمان انواع مختلفی از عفونت های باکتریایی مانند عفونت های تنفسی ، عفونت های پوستی ، گوش ، عفونت چشم و بیماری های مقاربتی تجویز می شود .

آزیترومایسین همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است ، استفاده شود.

اطلاعات مهم

اگر قبلاً این دارو را مصرف کرده اید و دچار یرقان یا نارسایی کبدی شده اید ، نباید آزیترومایسین استفاده کنید.

قبل از مصرف این دارو

اگر به این دارو حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید یا اگر:

• شما تا به حال دچار زردی یا مشکلات کبدی ناشی از مصرف آزیترومایسین شده اید. یا
  • شما به داروهای مشابه مانند کلاریترومایسین ، اریترومایسین یا تلیترومایسین حساسیت دارید.

برای اطمینان از اینکه آزیترومایسین برای شما بی خطر است ، اگر سابقه هر یک از شرایط زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

• بیماری کبد؛
  • بیماری کلیوی؛
  • میاستنی گراویس؛
  • اختلال ریتم قلبی
  • سطح پایین پتاسیم در خون شما. یا
  • سندرم QT طولانی (در شما یا یکی از اعضای خانواده).

انتظار نمی رود که این دارو به نوزاد متولد شده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا آزیترومایسین به شیر مادر منتقل می شود یا اینکه می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه باید آزیترومایسین را مصرف کنم؟

آزیترومایسین را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده مصرف نکنید. دوز و طول درمان ممکن است برای هر نوع عفونت متفاوت باشد.

داروی اورلیستات: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی

بیشتر اشکال آزیترومایسین را می توانید همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

شکل دارویی طولانی مدت Zmax (سوسپانسیون خوراکی) را با معده خالی ، حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

برای استفاده از بسته تک دوز سوسپانسیون خوراکی: بسته را باز کرده و دارو را در 2 اونس آب بریزید. این مخلوط را هم بزنید و بلافاصله همه آن را بنوشید. برای استفاده بعدی ذخیره نکنید. برای اطمینان از اینکه کل دوز را دریافت کرده اید ، 2 اونس آب دیگر به همان لیوان اضافه کنید ، به آرامی هم بزنید و بلافاصله بنوشید.

هر سوسپانسیون خوراکی مخلوط Zmax (فرمولاسیون با انتشار طولانی مدت) را که طی 12 ساعت استفاده نشده است دور بریزید. هر نوع سوسپانسیون با راهش معمولی را که طی 10 روز استفاده نشده است دور بریزید.

سوسپانسیون خوراکی (مایع) را درست قبل از اندازه گیری دوز ، به خوبی تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ ارائه شده یا با یک قاشق مخصوص اندازه گیری دوز یا فنجان دارو اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید ، از داروساز خود یک دستگاه بخواهید.

از این دارو برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید. علائم شما ممکن است قبل از رفع کامل عفونت بهبود یابد. حذف دوزها ممکن است خطر ابتلا به عفونت بیشتر را که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است ، افزایش دهد. آزیترومایسین عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

چه اتفاقی می افتد اگر یک دوز را فراموش کنم

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً در زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی قرار دارید ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده ، داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

فورا با اورژانس تماس بگیرید.

تادالافیل: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی

هنگام مصرف آزیترومایسین از مصرف چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

در طی 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف آزیترومایسین از داروهای ضد اسیدی که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند استفاده نکنید مانند سوسپانسیون آلومینیوم منیزیم سایمتیکون یا سوسپانسیون منیزیم هیدروکساید. این آنتی اسیدها می توانند جذب آزیترومایسین را در صورت مصرف همزمان کمتر کنند.

داروهای آنتی بیوتیکی می توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید. از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید ، مگر اینکه پزشک شما این داروها را تجویز کرده باشد.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه کننده خودداری کنید. آزیترومایسین می تواند به راحتی باعث آفتاب سوختگی شما شود. هنگام بیرون رفتن از لباس محافظ استفاده کنید و از ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

از مصرف داروهای دیگری که باعث طولانی شدن QT یا ریتم نامنظم قلب می شوند خودداری کنید.

عوارض جانبی آزیترومایسین

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به آزیترومایسین: (کهیر ، تنفس دشوار ، تورم صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب ، گلودرد ، سوزش در چشم ، درد پوست ، راش قرمز یا بنفش که گسترش می یابد و باعث ایجاد تاول و بثورات پوستی می شود) به اورژانس مراجعه کنید.

اگر عوارض دارویی جدی دارید که بسیاری از قسمت های بدن شما را تحت تأثیر قرار داده است ، به دنبال درمان پزشکی باشید. علائم ممکن است شامل: بثورات پوستی ، تب ، تورم غدد ، علائم شبیه آنفولانزا ، درد عضلانی ، ضعف شدید ، کبودی غیرمعمول یا زردی پوست یا چشم شما باشد. این واکنش ممکن است چندین هفته پس از شروع استفاده از آزیترومایسین رخ دهد.

در صورت داشتن علائم زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

• درد شدید معده ، اسهال آبکی یا خونی.
  • ضربان قلب سریع یا تپنده ،نفس نفس زدن ، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی یا
  • مشکلات کبدی – حالت تهوع ، درد بالای معده ، خارش ، احساس خستگی ، از دست دادن اشتها ، ادرار تیره ، مدفوع به رنگ خاک رس ، زردی (زردی پوست یا چشم).
  آمیودارون: موارد مصرف، عوارض جانبی، دوز درمانی و تداخلات دارویی

اگر نوزادی که آزیترومایسین مصرف می کند در حین غذا خوردن یا شیردهی تحریک پذیر است یا استفراغ می کند ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

بزرگسالان مسن ممکن است بیشتر دچار عوارض جانبی تاثیر گذار بر ریتم قلب باشند ، از جمله ضربان قلب سریع تهدید کننده زندگی.

عوارض جانبی رایج آزیترومایسین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حالت تهوع ، استفراغ ، درد معده ؛ یا
  • سردرد

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی آزیترومایسین

در مورد تمام داروهای فعلی و سایر داروهایی که شروع یا قطع می کنید ، به پزشک خود بگویید:

• دیگوکسین یا
  • کلاریترومایسین یا
  • داروهای رقیق کننده خون – وارفارین ، کومادین ، ​​ژانتوون.

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آزیترومایسین تداخل داشته باشند ، از جمله داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارو ذکر نشده است.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، هرگز داروهای خود را به دیگران توصیه نکنید و از آزیترومایسین فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند.

نسخه: 17.07.

منبع: www.drugs.com