تاری دید ناگهانی: 16 دلیل ممکن، علائم همراه و درمانها

16 دلیل تاری دید ناگهانی

تاری دید بسیار شایع است. مشکل در هر یک از اجزای چشم شما مانند قرنیه ، شبکیه یا عصب بینایی می تواند باعث تاری دید ناگهانی شود. تاری دید به تدریج پیشرونده معمولاً به دلیل مشکلات پزشکی مزمن ایجاد می شود. اما تاری ناگهانی غالباً ناشی از یک حادثه است.

ما در اینجا به 16 دلیل بروز تاری دید ناگهانی می پردازیم.

شرایطی که نیاز به ارزیابی و درمان فوری تاری دید ناگهانی دارد

برخی از دلایل تاری دید ناگهانی موارد اضطراری پزشکی هستند که باید در اسرع وقت درمان شوند تا از آسیب دائمی و کاهش بینایی جلوگیری شود.

1. شبکیه جدا شده

جداشدگی شبکیه زمانی رخ می دهد که شبکیه چشم شما از پشت چشم جدا می شود و جریان خون و عصب دهی خود را از دست می دهد. وقتی این اتفاق می افتد ، نقاط سیاه را می بینید که به دنبال آن منطقه ای از تاری یا عدم دید وجود دارد. بدون درمان اضطراری ، بینایی در آن منطقه ممکن است برای همیشه از بین برود.

2. سکته مغزی

تاری یا از دست دادن بینایی در هر دو چشم می تواند در صورت سکته مغزی روی بخشی از مغز شما که بینایی را کنترل می کند ، رخ دهد . تاثیر سکته مغزی در چشم شما باعث تاری یا از بین رفتن بینایی فقط در یک چشم می شود.

ممکن است علائم دیگری از سکته مغزی به طور همزمان داشته باشید ، مانند ضعف در یک طرف بدن یا عدم توانایی در صحبت کردن.

3. حمله ایسکمی گذرا

حمله ایسکمی گذرا (TIA) نوعی سکته مغزی است که کمتر از 24 ساعت طول می کشد. یکی از علائم آن می تواند تاری دید در یک یا هر دو چشم باشد.

4. تخریب ماکولای مرطوب

مرکز شبکیه شما ماکولا نامیده می شود. وقتی خون و مایعات دیگر به داخل ماکولا نشت می کنند ، به آن تخریب ماکولای مرطوب می گویند . این حالت باعث تیرگی و کاهش بینایی در قسمت مرکزی میدان بینایی شما می شود. برخلاف دژنراسیون ماکولای خشک ، این نوع از آسیب می تواند به طور ناگهانی شروع شده و به سرعت پیشرفت کند.

سایر دلایل تاری دید ناگهانی

5. خستگی چشم

خستگی چشم می تواند پس از مشاهده و تمرکز طولانی مدت روی چیزی بدون وقفه ایجاد شود.

وقتی تاری دید نتیجه تمرکز روی دستگاه الکترونیکی مانند رایانه یا تلفن همراه باشد ، گاهی اوقات به آن فشار چشم دیجیتال گفته می شود. دلایل دیگر این حالت شامل مطالعه و رانندگی ، به ویژه در شب و در هوای نامناسب است.

6. ورم ملتحمه

التهاب ملتحمه که چشم صورتی نیز نامیده می شود ، عفونت پوشش خارجی چشم شما است. این حالت معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود البته می تواند توسط باکتری نیز ایجاد شود.

7. سایش قرنیه

قرنیه شما پوشش شفاف جلوی چشم شما است. وقتی خراشیده شود یا آسیب ببیند ، ممکن است دچار سایش قرنیه شوید . علاوه بر تاری دید ، ممکن است احساس کنید چیزی در چشم شما وجود دارد.

8. قند خون بالا

سطح بسیار بالای قند خون باعث تورم عدسی چشم شما می شود که منجر به تاری دید می شود.

9. هایفما (Hyphema)

خون قرمز تیره که به فضای داخل کره چشم راه پیدا می کند هایفما نامیده می شود. علت هایفما خونریزی است که پس از ضربه به چشم شما ایجاد می شود. اگر فشار داخل چشم شما را افزایش دهد می تواند دردناک شود.

10. التهاب عنبیه

عنبیه قسمت رنگی چشم شماست. آریت یا التهاب قرنیه زمانی اتفاق می افتد که یک واکنش خود ایمنی باعث ملتهب شدن عنبیه شود. این حالت می تواند به خودی خود یا به عنوان بخشی از یک بیماری خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا سارکوئیدوز رخ دهد . همچنین می تواند به دلیل عفونت هایی مانند تبخال ایجاد شود و اغلب بسیار دردناک است.

11. کراتیت

التهاب قرنیه را کراتیت می نامند . این حالت معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود. استفاده بیش از حد از یک جفت لنز چشمی یا استفاده مجدد از لنزهای کثیف ، خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می دهد.

12. سوراخ ماکولا

ماکولا مرکز شبکیه چشم شما است که به تیز بینی شما کمک می کند. ماکولا ممکن است دچار پارگی یا شکستگی شود که باعث تاری دید می شود. معمولاً فقط روی یک چشم تأثیر می گذارد.

13. میگرن همراه با هاله

اغلب حملات میگرن با هاله ای همراه است که می تواند باعث تاری دید شود. همچنین ممکن است خطوط موج دار یا چراغ های چشمک زن را مشاهده کنید و اختلالات حسی دیگری نیز داشته باشید. گاهی ممکن است هاله ای داشته باشید بدون اینکه سردرد داشته باشید.

14. نوریت بینایی

عصب بینایی، چشم و مغز شما را بهم متصل می کند. به التهاب عصب بینایی نوریت بینایی گفته می شود . این حالت معمولاً در اثر واکنش خود ایمنی یا ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس ایجاد می شود . دلایل دیگر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس یا عفونت است. نوریت بینایی اغلب اوقات ، فقط روی یک چشم تأثیر می گذارد.

15. آرتریت گیجگاهی

التهاب در عروق اطراف شقیقه شما آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی نامیده می شود . علامت اصلی آن سردرد تپنده در پیشانی شما است ، اما همچنین می تواند باعث تاری دید و در نهایت از بین رفتن بینایی شود.

16. ورم گوش

uvea نواحی در وسط چشم شما است که حاوی عنبیه است. عفونت یا واکنش خود ایمنی می تواند باعث ملتهب شدن و دردناک شدن آن شود که اصطلاحاً آن را یووئیت می نامند .

علائم دیگری که ممکن است با تاری دید ناگهانی همراه باشد

همراه با تاری دید ناگهانی ، ممکن است علائم چشمی دیگری نیز داشته باشید که ممکن است از خفیف تا جدی باشد ، مانند:

• حساسیت به نور ، یا فوتوفوبیا
  • سرخی
  • دوبینی
  • نقاط شناور در مقابل چشمان شما

برخی از علائم با اختلالات خاص چشم شایع هستند ، مانند:

• ترشحات چشم ، که می تواند عفونت را نشان دهد
  • سردرد و حالت تهوع ، که در میگرن شایع است
  • خارش ، که ممکن است ورم ملتحمه را نشان دهد
  • مشکلات گفتاری یا ضعف یک طرفه ، که می تواند همراه با سکته مغزی یا TIA باشد

چه موقع تاری دید ناگهانی اضطراری است؟

علائم هشدار دهنده زیر می تواند به این معنی باشد که شما یک بیماری چشمی جدی دارید که می تواند باعث آسیب دائمی چشم و از دست دادن بینایی شود. اگر هرکدام از آنها را دارید ، بلافاصله برای ارزیابی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

• تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در بینایی
  • چشم درد
  • آسیب دیدگی چشم
  • علائم سکته مغزی مانند افتادگی صورت ، ضعف یک طرفه ، یا
  • مشکل در صحبت کردن
  • کاهش قابل توجه بینایی به خصوص در یک چشم
  • از دست دادن یک منطقه از بینایی شما ، معروف به نقص میدان دید
  • تاری دید ناگهانی هنگام ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل شرایطی مانند HIV یا شیمی درمانی

درمان تاری دید ناگهانی چیست؟

درمان به شرایطی که بینایی شما را تحت تأثیر قرار می دهد بستگی دارد.

• شبکیه جدا / پاره شده. این امر نیاز به ترمیم جراحی اضطراری دارد تا از از بین رفتن برگشت ناپذیر بینایی جلوگیری کند.
  • سکته. درمان سریع و مناسب برای نوع سکته مغزی شما برای جلوگیری از مرگ سلولهای مغزی بسیار مهم است.
  • حمله ایسکمی گذرا. علائم به خودی خود طی 24 ساعت برطرف می شوند. ممکن است برای کاهش خطر سکته مغزی در آینده داروهای رقیق کننده خون به شما داده شود.
  • تخریب ماکولا مرطوب. داروهایی که به چشم تزریق می شوند می توانند به بهبود بینایی کمک کنند. درمان با انعقاد نوری توسط لیزر می تواند سرعت کاهش بینایی را کم کند اما نمی تواند بینایی شما را بازیابی کند. بعضی اوقات از دستگاه های ویژه تقویت کننده بینایی برای بهتر دیدن شما استفاده می شود.
  • خستگی چشم. اگر خستگی چشم دارید ، کمی استراحت کنید و به چشمان خود استراحت دهید. کاری که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید ، پیروی از قانون 20-20-20 است . برای انجام این کار ، هنگامی که مدت زمان طولانی به یک صفحه نمایش یا یک چیز نگاه می کنید ، هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه روی چیزی در 20 فوت فاصله تمرکز کنید.
  • ورم ملتحمه معمولاً خودبه خود از بین می رود اما اغلب آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی می توانند بهبودی را تسریع کرده و احتمال گسترش آن را کاهش دهند.
  • سایش قرنیه. به طور معمول در طی چند روز بهبود می یابد. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت را درمان یا از آن جلوگیری کنند.
  • قند خون بالا. کاهش قند خون مشکل را حل می کند.
  • هایفما وقتی هیچ آسیب دیگری وجود ندارد و فشار چشم شما افزایش پیدا نمی کند ، استراحت در رختخواب و چشم بند باید به شما کمک کند. اگر شدت آن بیشتر باشد و فشار آن بسیار زیاد باشد ، ممکن است چشم پزشک خون را با جراحی خارج کند.
  • ایریت معمولاً به طور کامل به خودی خود یا با استروئیدها بهبود می یابد. با این حال ، معمولاً دوباره بروز می کند. در صورت مزمن شدن و مقاومت در برابر درمان ، ممکن است بینایی خود را از دست دهید.
  • کراتیت در صورت ایجاد عفونت ، کراتیت با قطره آنتی بیوتیک درمان می شود. برای یک عفونت شدید ، ممکن است از آنتی بیوتیک خوراکی و قطره چشمی استروئیدی استفاده شود.
  • سوراخ ماکولا اگر به خودی خود بهبود نیابد ، معمولاً جراحی سوراخ انجام می شود.
  • میگرن با هاله. هاله به درمان نیاز ندارد ، اما این نشانه ای است که شما باید داروی معمول خود را برای میگرن مصرف کنید.
  • نوریت بینایی. با درمان بیماری زمینه ای کنترل می شود.
  • آرتریت گیجگاهی. با استروئیدهای طولانی مدت درمان می شود. درمان برای جلوگیری از مشکلات دائمی بینایی مهم است.
  • التهاب گوش مانند آیریتیس ، خود به خود یا با استروئیدها برطرف می شود. عود مکرر می تواند منجر به مقاومت در برابر درمان و به طور بالقوه کوری شود.

اگر تاری دید ناگهانی را تجربه کرده باشید ، چه چشم اندازی دارید؟

وقتی درمان به تأخیر می افتد ، برخی از دلایل تاری دید ناگهانی می تواند منجر به کاهش بینایی شود. با این حال ، درمان سریع و مناسب منجر به نتیجه خوب و بدون عارضه در بیشتر موارد می شود.

حرف آخر

بسیاری از موارد باعث می شود دید شما به طور ناگهانی تار شود. برای هرگونه تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در بینایی ، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر فکر می کنید شبکیه جدا شده ، تخریب ماکولای مرطوب دارید یا TIA یا سکته دارید ، برای مداوای فوری به پزشک مراجعه کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

منبع: وب سایت www.healthline.com